Rototest tar hem svensk universitetsorder

Indikationer på att konjunkturen nu vänder kan skönjas på allt fler håll, så också hos det svenska teknikföretaget Rototest. Företaget har nyligen tilldelats förtroendet att leverera ett fullskaligt fordonstestsystem till ett svenskt universitet för forskning inom området energieffektivitet och alternativa framdrivningslösningar.

Trots den senaste tidens turbulens kring de två biltillverkarna, Volvo och Saab, så kvarstår faktum att båda bilmärkena är internationellt respekterade för sina produkters egenskaper och innovativa kvaliteter. Ett erkännande som inte hade varit möjligt utan ett stort ingenjörskunnande. Framtidens fordon med hybridteknik och multipla drivkällor kommer att kräva än mer ingenjörskonst och därmed också satsningar på Sveriges universitet och högskolor om konkurrenskraften och innovationsförmågan i svensk bilindustri ska kunna bibehållas. Satsningar som nu är på väg att realiseras.

Efter att flera brittiska universitet under förra året valt Rototests innovativa teknik framför traditionella lösningar, väljer nu även ett svenskt universitet att följa samma trend och anamma det unika svenska testsystemet. Ordern har vunnits i internationell konkurrens i en EU-upphandling och omfattar leverans av ett heldynamiskt fordonstestsystem för allhjulsdrift och värderas till flera miljoner kronor.

– Att det sker intensiv forskning i alternativa drivkällor för framtidens fordon på universitet och högskolor världen över, det vet vi, säger Nils G Engström, Rototests VD. Vi får nästintill dagligen propåer om våra testsystem och vi för kontinuerliga diskussioner med befintliga kunder inom forskarvärlden angående nya testtillämpningar. Det gör att vi gläds extra mycket att nu få leverera till och samarbeta med ett svenskt universitet, fortsätter Engström.

Under början av 2009 säkrade företaget ett mångmiljonengagemang för marknadsutveckling från statliga Almi i samarbete med Danske Bank och Exportkreditnämnden, EKN. En satsning som nu, varefter konjunkturen vänder, börjar ge utdelning i form av en växande orderbok.

– När industrin nu åter får luft under vingarna finns vi med i diskussionerna som ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till traditionell testteknik - en teknik med närmare hundra år på nacken, berättar Nils G Engström. Ett av målen med satsningen på marknadsutvecklingen var just detta - att finnas på kartan vid investeringsbesluten om de så sker i Nordamerika, Sydamerika, Europa eller Sydostasien, tillägger Engström.

Om det rör sig på marknadssidan för teknikföretaget så står det inte mindre still på teknikutvecklingssidan. Företaget erhöll under hösten ett flermiljonstöd från statliga Vinnova för vidareutveckling av sin unika testutrustningsplattform. Detta för att möta morgondagens krav på kostnadsmedveten och snabb fordonsutveckling. Projektet har hittills lett fram till flertalet innovativa tekniklösningar och patentansökningar. Datum för offentliggörandet av det nya testsystemet är ännu inte fastlagt men preliminära bedömningar gör gällande att det kan ske under första eller andra kvartalet 2011.

För ytterligare information kontakta:
Christian Engström, tfn 08 - 534 40 595, press@rototest-news.com

Om Rototest AB
Rototest AB tillverkar och säljer fordonstestsystem sedan 1988 på en internationell marknad med tyngdpunkt på navkopplade fordonsdynamometrar. Tillämpningar återfinns främst inom området forskning och utveckling i bilindustrin men även inom kvalitetskontroll, racing och eftermarknad. Bolaget har sin tekniska och kommersiella verksamhet i Rönninge söder om Stockholm. Produktionen är koncentrerad till Sverige och sker med underleverantörer på lego. Rototest AB är ett svenskt, innovativt, (mer än ett patent, patentansökan per anställd) onoterat, privat aktiebolag med stabil aktieägarstruktur. (www.rototest.com)

• Motor

• hybridfordon