Full hdtv från Samsung ger knivskarp bild

Samsung lanserar nu lcd-tv med full hdtv-upplösning, 1920 x 1080 pixlar. Den säkerställer en superb bildkvalitet från olika högupplösta bildkällor, exempelvis tv-utsändningar i hdtv eller film från blu-ray-spelare. – Trenden går mot en allt starkare tv-upplevelse genom en allt bättre bild. Konsumenterna vill ha större tv. Nu är det 40 eller 46 tum som gäller. Hög upplösning är viktigare på en stor tv. Därför lanserar vi nu vår serie med full hdtv F71, säger Robert Widerström, Samsungs nordiske produktmarknadschef för tv. – Samtidigt lanserar vi även världens första blu-ray-spelare som släpps i morgon. Den matchar upplösningen på vår nya tv. – Nu lanserar Samsung full hdtv. Det är den högsta standarden för att se tv- innehåll som är möjlig i dag. Den ger en överlägsen bildkvalitet, berättar Robert Widerström. – 1080p är exempelvis fem gånger bättre än dagens tv-utsändningar. Med den högsta upplösningen på marknaden, 1920 x 1080 pixlar, är Samsungs nya lcd-tv F71 i 40 och 46 tum redo för högupplöst innehåll som exempelvis: * världens första blu-ray-spelare som lanseras från Samsung i morgon * framtida hdtv-utsändningar på upp till 1080p * spelkonsoler med hög upplösning. F71 har särskilt spelläge. * högupplöst innehåll via pc:n, exempelvis möjligheten att visa digitalbilder. * visa högupplösta digitalbilder genom att direkt stoppa in minneskortetet från kameran i teven. Eller via usb-ingång. Med nya serien F71 erbjuder Samsung förutsättningar för den bästa möjliga tv-bilden i dag. Med en stor färgrymd, brett kontrastomfång och högsta upplösning öppnar F71 för en ny tv-upplevelse. Tv:n har en dynamisk kontrast med ett omfång på 6000:1 och en förmåga att återge 25,7 miljarder färger. Bordsstativet går att vrida. Bland de många ingångarna finns även dubbla hdmi och pc-ingång. Med nya serien F71 erbjuder Samsung förutsättningar för den bästa möjliga tv-bilden i dag. Med en stor färgrymd, brett kontrastomfång och högsta upplösning öppnar F71 för en ny tv-upplevelse. Tv:n har en dynamisk kontrast med ett omfång på 6000:1 och en förmåga att återge 25,7 miljarder färger. Bordsstativet går att vrida. Bland de många ingångarna finns även dubbla hdmi och pc-ingång. Designen är stramt minimalistisk och blankt svart med en aluminiumkant nedtill. Ovan den döljs högtalarna. Tidigare i höst tog Samsung emot pris för bästa innovation med sin 40-tums lcd-tv M91. Det var EISA, Europas facktidningar tillsammans, som uppmärksammade Samsungs nya bakljusteknik baserad på lysdioder. Därtill har Samsung lanserat en ny teknik för mjukare bildövergångar vid snabbrörligt innehåll som exempelvis sport, den så kallade 100-herz-tekniken, med serien M71 och M91. F71 i 40 tum kostar: 29 000 kronor. 46 tum: 40 000 kronor. Nu i butik. För frågor och mer information, kontakta gärna: Robert Widerström, nordisk produktmarknadschef för tv, robert.widerstrom@samsung.se, 08 590 966 08, 070 577 81 64 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se, 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.aspÄr du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 128 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2005 till 56,7 miljarder och vinsten var 7,5 miljarder US Dollar. Under 2005 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till 5 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag 150 medarbetare. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667