Press release -

Glöm inte skaffa box i tid! Varför inte en med hårddisk? Samsungboxen som pausar i direktsändning

Så många som 100 000 hushåll kan riskera svart i rutan när det analoga marknätet släcks ner i Stockholm den 12 mars. – Chansen finns fortfarande att skaffa nya hårddiskboxen som låter dig titta och samtidigt spela in ett annat program. Med en fiffig funktion kan du också pausa direktsändningen, säger Stefan Andersson, nordisk affärsområdeschef för digitalboxar på Samsung. Enligt en undersökning från Mediavision på uppdrag av digital-tv-kommissionen kan så många som 100 000 hushåll som är beroende av analog mottagning få svart i rutan den 12 mars. – Det är förvånansvärt många som fortfarande inte skaffat box. Men när man fattar beslutet är det också viktigt att ställa sig frågan vilket behov man har. En box i dag kan erbjuda flera funktioner. Inte bara att ta emot tv-signalen, säger Stefan Andersson. Boxen låter dig titta på ett program och spela in ett annat Samsungs nya marksända digitalbox fixar inte bara fortsatt mottagning. Vaknar ungarna? Kaffesugen. Ringer telefonen? Den inbyggda hårddisken pausar i direktsändning upp till femtio minuter. När du är färdig kan du i lugn och ro fortsätta att titta på programmet där du slutade. Den inbyggda hårddisken med kapacitet för minst 40 timmars inspelning (160 gb) fungerar också precis som en traditionell videobandspelare. Med dubbla mottagare kan du titta på ett program och spela in ett annat. Och till och med spela in det du tittar på samtidigt. Och med den överskådliga programguiden (epg) är det superlätt att programmera inspelningen genom att markera önskat program. Med biblioteksmenyn ser och namnger du sedan programmen. Boxen stöder även överföring, lagring och visning av bilder och musik genom usb (jpeg, mp3). Lätt att koppla in digitalkameran eller mp3-spelaren. Och skapa överskådliga album. Koppla in kameran eller mp3-spelaren DTB-P850V för det marksända digitalnätet (Boxer) och DCB-P850Z (ComHem) är mycket enkla att koppla in och använda. De installerar sig automatiskt och med snabbmenyer är det också enkelt att byta program. Anslutningsmöjligheterna är många. Med två scartkontakter, komponentutgång (endast DTB-850V), optisk ljudutgång och usb 2.0 ansluter du digitalboxen för bästa ljud och bild. Genom den digitala ljudutgången kan du lyssna på 5.1-ljud i hemmabion. Flera tv-program stöder det i dag. DTB- P850V finns nu i butik och kostar 4900 kronor. DCB-P850Z finns nu också i butik och kostar 4500 kronor. Samsungs breda satsning på digitalboxar stöder nu satellit, kabel och marksänd digital-tv. – Därmed har konsumenten flera olika möjligheter till fortsatt tv-tittande, berättar Stefan Andersson. För frågor och mer information, kontakta gärna: Stefan Andersson , nordisk affärsområdeschef för digitalboxar på Samsung , stefan.andersson@samsung.se, 08 590 966 53, 076 82 666 53 Erik Johannesson , presskontakt Samsung, erik.johannesson@samsung.se , 08 590 966 56, 070 99 55 650 Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minneschips, mobiltelefoner och tft-lcd-paneler med 138 000 anställda i 56 länder inom fem affärsområden. Samsung är i dag ett av världens snabbast växande varumärken. Försäljningen uppgick under 2006 till 63,4 miljarder dollar och vinsten var 8,5 miljarder. Sex miljarder dollar satsades i forskning och utveckling. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2006 sex miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 190 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26
Louise Gustafsson

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667