Högglansiga nyheter för hemanvändare: Samsungs nya skärmar matchar Vista

De flesta företag är mitt uppe i att lansera Vista-certifierade produkter som är optimerade för att användas tillsammans med det nya operativsystemet. Samsung går ett steg längre med sina tre nya bredbildsskärmar i högglansigt utförande för hemanvändare. Samsung lanserar idag tre nya skärmar i högglansig svart pianolack med bredbildsformat som är optimerade och certifierade för användning tillsammans med Microsofts nyss lanserade operativsystem Windows Vista. – Men med de nya skärmarna uppfyller vi inte bara kraven för att vara Vista-certifierade - vi har gått ett steg längre och sett till att utseendet på våra nya skärmar matchar temat i Vista, exempelvis den nya Sidebar-funktionen som smälter in i designen, säger John Lindén som är nordisk produktmarknadschef för bildskärmar på Samsung. Den minsta av de tre skärmarna har beteckningen 931BW och är 19 tum stor. Den har ett högglansigt och exklusivt utförande i pianolack och är optimerad för hemanvändare med högt ställda krav på design, kvalitet och inte minst prestanda. Med en maximal upplösning på 1440 x 900 punkter, ett kontrastförhållande på 2000:1 och en responstid på låga 2 millisekunder passar den exempelvis utmärkt för krävande spelare. Och även inbitna filmfantaster. Det är också prestanda som klarar riktlinjerna för Windows Vista Premium-certifiering. Större upplevelse De båda lite större skärmarna 206BW och 226BW är 20 respektive 22 tum stora och passar hemanvändare som letar efter en större upplevelse. Även 206BW och 226BW kommer i ett högglansigt utförande i pianolack. Förutom att de skiljer sig åt storleksmässigt har skärmarna samma imponerande prestanda. Den maximala upplösningen är 1680 x 1050 punkter, kontrastförhållandet är 3000:1 och responstiden är på bara 2 millisekunder, vilket mer än väl motsvarar kraven för Windows Vista Premium-certifiering. Prestanda och storlekarna gör att skärmarna passar för dem som verkligen kräver maximala spel- och filmupplevelser. 931BW har ett rekommenderat cirkapris på 2500 kronor, 206BW har ett rekommenderat cirkapris på 3300 kronor och 226BW har ett rekommenderat cirkapris på 4400 kronor. De nya skärmarna finns i butik nu. 931BW är en 19-tums LCD-skärm med bredbildsformat. Max upplösning är 1440 x 900 punkter. Det finns ingångar för D-sub och DVI-D. Betraktningsvinkeln är 160 grader både horisontellt och vertikalt. Ljusstyrkan är 300 cd/m 2 och kontrastförhållandet är 2000:1. Responstiden är 2 ms. Har stöd för HDCP. 206BW och 226BW är 20 respektive 22 tum stora LCD-skärmar med bredbildsformat. Max upplösning är 1680 x 1050 punkter. Det finns både D-sub och DVI-D-ingångar. Betraktningsvinkeln är 160 grader både horisontellt och vertikalt. Ljusstyrkan är 300 cd/m 2 och kontrastförhållandet är 3000:1. Responstiden är 2 ms. Har stöd för HDCP. För frågor och mer information, kontakta gärna: John Lindén, nordisk produktmarknadschef för bildskärmar, john.linden@samsung.se , 08-590 966 88, 0702-84 66 88 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se , 08-590 966 56, 070-99 55 650 Pressrum med bilder: samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minneschips, mobiltelefoner och tft-lcd-paneler med 138 000 anställda i 56 länder inom fem affärsområden. Samsung är i dag ett av världens snabbast växande varumärken. Försäljningen uppgick under 2006 till 63,4 miljarder dollar och vinsten var 8,5 miljarder. Sex miljarder dollar satsades i forskning och utveckling. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2006 sex miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 190 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26
Louise Gustafsson

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667