Höstens modeaccessoar – en ny elegant vikbar kameratelefon från Samsung

Samsungs nya kameratelefon, SGH-E700, är höstens "fashion statement". Designen är elegant och sober i två färger – indigoblå och silver. Den vikbara designen gör telefonen liten och smidig. I uppvikt läge är TFT-skärmen generös och perfekt lämpad för bilder, spel och meddelanden. För första gången har den vikbara modellen även inbyggd antenn för att ge ett ännu smäckrare intryck. – SGH-E700 är telefonen för den som gillar design och vill ha en kameratelefon med ett utseende utöver det vanliga, säger Michael Alström, nordisk produktmarknadschef för mobiltelefoner. Med hjälp av den lätthanterliga externa kameraknappen kan man enkelt fotografera, skicka och arkivera sina bilder. När den är uppvikt använder man den generösa TFT-skärmen som med sina 65 000 färger ger klara och kontrastrika bilder. Med denna modell lanseras också en helt ny skärmteknik som kallas för OELD. Fördelen med OELD är att skärmen kan göras tunnare, den har bättre tittvinkel och är strömsnålare än andra jämförbara tekniker. Den yttre OELD-färgskärmen (256 färger) på denna modell kan också ha information som effektfullt roterar på skärmen. Med en zoomfunktion går det att förstora objektet upp till fem gånger vilket ger detaljrika och personliga bilder. Den höga upplösningen på 640 x 480 pixlar ger skarpa bilder. Men om man vill spara minne och tycker att en lägre upplösning är tillräcklig, går det att sänka upplösningen till så lite som 128 x 120 pixlar. Telefonen har ett dynamiskt minne på 9 Mb, vilket gör att man kan spara flera hundra bilder, beroende på vilken upplösning man väljer. Om man håller kameraknappen nedtryckt kan man även ta fotosekvenser, det vill säga flera foton i rad. Tack vare nightmode-funktionen kan man nu också ta bilder i mörkare miljöer än tidigare. Innan en bild skickas kan den redigeras på en rad olika sätt. Till exempel går det att ändra från färg till svart/vitt, lägga till en ram runt bilden eller få bilden att se ut som en teckning. Självklart går det även att lägga till text och ljud innan den skickas. Med de polyfoniska ringsignalerna (40 stämmor) kan telefonen göras extra personlig genom att man väljer sin favoritmelodi. Även flera bakgrundsbilder finns att välja på, många från National Geographic. Vill man ha en annan bakgrundsbild kan man ladda ner sin egen. Självklart går det även att ladda ner fler spel. Övriga funktioner är till exempel gprs, java, wap, sms, mms, ems, infraröd överföring, T9 med möjlighet att lägga in egna ord samt möjlighet att lagra genvägar som styrs med tangenterna. Förutom telefon, standardbatteri och resesnabbladdare ingår också en portabel handsfree. SGH-E700 finns i handeln från slutet av oktober månad. För frågor och mer information, kontakta gärna: Pär Sveen, nordisk försäljnings- och marknadsdirektör, par.sveen@samsung.se, 08-590 966 46, 070-542 04 42 Michael Alström, produktmarknadschef, m.alstrom@samsung.se, 08-590 966 44, 070-372 66 44 Pressinformation på webben: www.newsonline.se/samsung Bilder: www.samsung.se, gå till pressrum Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till samsung@munzalenius.se Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 70 000 anställda i ett femtiotal länder. Omsättningen uppgick under 2002 till cirka 33 miljarder US Dollar. Under 2002 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till cirka 2,7 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag cirka 60 anställda. Produktsortimentet består av monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, sladdlösa telefoner, gsm-telefoner, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26
Louise Gustafsson

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667