Internationell olympisk toppsponsor utökar sitt engagemang lokalt: Svensk olympisk camp i Aten möjlig genom Samsung

Samsung är nu huvudsponsor för de svenska olympiernas camp inför sommar-OS i Grekland. Genom campen får de svenska representanterna nu i oktober för första gången möjlighet att lära känna varandra på plats och skapa teamkänsla inför ett olympiskt spel. – Det är väldigt roligt att en av Internationella Olympiska Kommitténs toppsponsorer fördjupar engagemanget lokalt. Den svenska campen hade inte varit möjlig utan Samsungs medverkan, säger Stefan Lindeberg, sportchef på Sveriges Olympiska Kommitté, SOK. Det är det nordiska bolaget Samsung Electronics Nordic AB som nu fördjupar samarbetet med SOK. Sedan tidigare är Samsung globalt en av den olympiska rörelsens toppsponsorer i kategorin trådlös kommunikation. Syftet med den olympiska campen är att de svenska olympierna ska få träffa varandra och få en möjlighet att skapa teamkänsla i truppen inför de olympiska spelen i Aten sommaren 2004. Inför tidigare olympiska spel har campen hållits i Sverige. För första gången får nu 80 svenska olympier och ledare mötas på plats i OS-staden inför tävlingarna. De åker ner till Aten 23-26 oktober för att bekanta sig med staden som står värd för sommar-OS 2004. Förutom att se OS-byn där truppen kommer att bo under tre veckor nästa år kommer man att bekanta sig med arenorna där OS kommer att avgöras. Därutöver blir det mycket lek och skojiga tävlingar. Delar av olympiernas upplevelser kommer att visas i en dokumentär som sänds i SVT kring jul. – För svenska Samsung är det en ära att få ge den olympiska andan sitt stöd. Det känns väldigt bra att kunna stödja de svenska OS-deltagarna. För Samsung är de olympiska spelen viktiga. De står för värden som vi vill förknippas med, säger Thomas Anderfelt, nordisk marknadschef för Samsung. Samsung är för andra året i rad världens snabbast växande varumärke enligt BusinessWeek/Interbrands varumärkesundersökning. Företaget är en av världens största producenter av produkter inom konsumentelektronik och tredje största inom mobiltelefoner. Inom bildskärmar är Samsung marknadsledare, både globalt och i Norden. För frågor och mer information, kontakta gärna: Thomas Anderfelt, nordisk marknadschef, thomas.anderfelt@samsung.se, 08-590 966 92, 070-372 66 96 Stefan Lindeberg, sportchef Svenska Olympiska Kommittén, stefan.lindeberg@sok.se, 08-402 68 07 Pressinformation på webben: www.newsonline.se/samsung Bilder: www.samsung.se, gå till pressrum Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till samsung@munzalenius.se Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 75 000 anställda i ett femtiotal länder. Omsättningen uppgick under 2002 till cirka 33 miljarder US Dollar. Under 2002 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till cirka 2,7 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag cirka 60 anställda. Produktsortimentet består av monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, sladdlösa telefoner, gsm-telefoner, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667