Naturen skapade DNA, Samsung skapade DNIe: Ny digital tv-teknik ger bästa bilden hittills

Nu presenterar Samsung sin nya digitala teknik för tv, DNIe (Digital Natural Image engine). DNIe kan användas i alla typer av tv – lcd, plasma, bildrör och projektions-tv. Med DNIe-tekniken skapas klara och detaljrika bilder som överträffar all tidigare teknik. – Den höga bildkvalitet som DNIe skapar är enastående. Med den nya tekniken har vi som mål att bli världsledande inom tv-marknaden, säger Stefan Sundin, produktmarknadschef på Samsung Electronics Norden. Redan idag är Samsung ledande på den svenska marknaden för lcd-tv. DNIe-tekniken förbättrar den rörliga bildens avbildning och färg och tar bort de suddiga rörelsebilder som kan förekomma med andra tekniker. Bildens klarhet, kontrast och detaljrikedom skapar en hög bildkvalitet med skarpa färger som är behagliga för ögonen. Redan 1996 startade Samsung sin forskning för att förbättra bildkvaliteten med hjälp av DNIe. Tekniken har sedan implementerats i flera steg. Den första prototypen med DNIe färdigställdes i december förra året. På den svenska marknaden finns tekniken nu i 40- och 29-tums lcd-tv och i den nya plasma tv:n PS-42P3S. Samsung har idag över 85 internationella patent relaterade till den nya tekniken. Marknadens bredaste sortiment breddas ytterligare – Vi erbjuder idag marknadens bredaste lcd-tv-sortiment, med allt från 15- till 40-tummare. Lanseringen av DNIe gör att vi kan erbjuda produkter med den allra högsta bildkvaliteten, säger Stefan Sundin, produktmarknadschef på Samsung. – Med DNIe är bilden klar även vid mycket hastiga rörelser. Tillsammans med de naturtrogna färgerna och detaljrikedomen gör det att bilden ligger mycket nära hur vi upplever det verkliga livet, säger Stefan Sundin. Samsung utökar även sitt sortiment av lcd-tv med ytterligare en modell – 32-tummaren LW-32A23W. Tv:n har en betraktningsvinkel på 170 grader, vilket gör att användare kan betrakta skärmen från olika vinklar med samma höga bildkvalitet. Den har en ljusstyrka på 500 cd/m², en kontrast på 600:1 och en upplösning på 1280x768. En annan nyhet är att även strömförsörjningen är inbyggd. Cirkapris inklusive moms är 47 000 kronor. Den nya modellen kommer att finnas tillgänglig från maj 2003. _________________________________________________________________ För frågor och mer information kontakta gärna: Stefan Sundin, produktmarknadschef, stefan.sundin@samsung.se, 070-372 66 35, 08-590 966 35 Kirsi Harju, marknadschef, k.harju@samsung.se, 0703-72 66 36, 08-590 966 36 Pressinformation på webben: www.newsonline.se/samsung Bilder: www.samsung.se, gå till pressrum Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till samsung@munzalenius.se _________________________________________________________________ Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 70 000 anställda i ett femtiotal länder. Omsättningen uppgick under 2002 till cirka 33 miljarder US Dollar. Under 2002 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till cirka 2,7 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag cirka 45 anställda. Produktsortimentet består av monitorer, hårddiskar, CD-ROM, CD-R, DVD, TV, video, videokameror, sladdlösa telefoner, GSM-telefoner, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667