Plannja Basket och Samsung i nytt samarbete: Samsung nyckelsponsor till norrländskt basketlag

Inför höstsäsongen får Luleålaget Plannja Basket en ny nyckelsponsor – Samsung Electronics Nordic. Sponsoravtalet gäller i tre år och ska bidra till Plannja Baskets fortsatta framgångar i basketligan. För Samsung innebär sponsoravtalet en stärkt närvaro i norra Sverige. – Samarbetet med Samsung betyder mycket för oss i Plannja Basket. Det är viktigt att samarbeta med starka varumärken som Samsung. Avtalet ger oss ekonomisk stabilitet som gör det möjligt att ta klubben till nästa nivå, säger Lars Mosesson, klubbdirektör för Plannja Basket. Avtalet innebär att Samsung kommer att vara synliga på arenan och på dräkterna. Det innebär också ökad synlighet i butiker och i informationsmaterial från Plannja Basket. Föreningen kommer dessutom att arrangera aktiviteter tillsammans med näringslivet och ungdomar, allt för att stärka Samsungs varumärke i norra Sverige. – Det finns ett stort basketintresse i Luleå och det känns spännande inleda ett samarbete med en sådan framgångsrik basketklubb, säger Thomas Anderfelt, marknadschef på Samsung Nordic. – Genom att sluta avtal med Plannja Basket ökar vi vår synlighet i norra Sverige och vi får möjlighet att bygga starkare relationer med viktiga lokala aktörer. Viktig spelare inom idrott och näringsliv Plannja Basket är en av de mest framgångsrika basketklubbarna i Sverige, med SM-guld 1997, 1999, 2000 och 2002. Klubbens framgångar beror till stor del på en lång tradition av basket i Luleå. Plannja Basket har dock inte bara haft idrottsliga framgångar. Även inom affärslivet har framgångarna varit stora. Under en tioårsperiod, från 1991 till 2001, ökade klubbens omsättning från 2,2 miljoner kronor till 16 miljoner kronor. De idrottsliga framgångarna har också gjort klubben till en viktig aktör inom norra Sveriges näringsliv. På sponsorsidan har klubben gått från 1,9 miljoner kronor i sponsorintäkter 1991 till 10 miljoner kronor i sponsorintäkter 2003. Samsung är för andra året i rad världens snabbast växande varumärke enligt BusinessWeek/Interbrands varumärkesundersökning. Företaget är en av världens största producenter av produkter inom konsumentelektronik och tredje största inom mobiltelefoner. Inom bildskärmar är Samsung marknadsledare, både globalt och i Norden. Lars Mosesson, klubbdirektör Plannja Basket, lars.mosesson@plannjabasket.com , 070-552 37 77 Pressinformation på webben: www.newsonline.se/samsung Bilder: www.samsung.se, gå till pressrum Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till samsung@munzalenius.se Omsättningen uppgick under 2002 till cirka 33 miljarder US Dollar. Under 2002 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till cirka 2,7 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag cirka 60 anställda. Produktsortimentet består av monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, sladdlösa telefoner, gsm-telefoner, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667