Samsungs nya SyncMaster 172X och 152X

Samsungs nya SyncMaster 172X och 152X: Ännu tunnare bildskärmar med ergonomin i centrum När funktion och prestanda är på högsta nivå är det framför allt design och ergonomi som nu är i centrum för Samsungs produktutveckling. – Ergonomi innefattar användarvänlighet vad gäller såväl teknik, funktion och prestanda som det fysiska handhavandet och utseendet på en bildskärm, säger Ulrika Eliason, produktmarknadschef för Samsungs bildskärmsdivision i Norden, där företaget idag är marknadsledande. Arbetsskyddsstyrelsens undersökningar visar att arbete framför datorn idag är en av de främsta orsakerna till belastningsskador. Därför finns det gott om riktlinjer för datoranvändning och den allra främsta rekommendationen är flexibilitet. Att all utrustning är justerbar för att användaren ska ha möjlighet att variera arbetsställning och för att arbetsplatsen enkelt ska kunna anpassas till olika personers fysiska förutsättningar. SyncMaster 172X och 152X har maximal flexibilitet De nya 172X- och 152X-skärmarna är maximalt flexibla och möjliggör en bättre arbetsmiljö på flera sätt. Dels kan skärmarna ställas in för rätt arbetsställning och enkelt varieras för att undvika belastningsskador. Skärmen kan vikas vågrätt och man kan enkelt vinkla den mot sig eller från sig. Skärmens fot kan även vikas så att den ligger platt mot bordsytan. Det kan vara en fördel om man till exempel vill sätta skärmen på väggen eller om den ska byggas in i en butiksdisk eller reception. Spar ögon och sänker stressnivåer Samsung är idag världsledande inom tillverkningen av TFT-LCD-skärmar, och de nya skärmarna är mycket tekniskt avancerade. De är flimmerfria, har hög ljusstyrka, skarpa kontraster och rätt färgåtergivning, vilket framför allt spar ögonen. De nya skärmarna har ett ännu mindre djup och tunnare ram än tidigare modeller vilket ger hela monitorn ett slimmat och exklusivt utseende samtidigt som det lämnar ännu mer plats på bordet. Det gör att man med fördel kan ha musen framför sig när man arbetar vilket är den rekommenderade ergonomiska arbetsställningen för armen. Prestanda SyncMaster 172X: upplösning 1280x1024, ljusstyrka 270 cd/m², kontrast 500:1, responstid 16 ms, betraktningsvinkel 160 grader, vikt 3,75 kilo. Prestanda SyncMaster 152X: upplösning 1024x768, ljusstyrka 270 cd/m², kontrast 450:1, responstid 16 ms, betraktningsvinkel 120 grader, vikt 2,5 kilo. Bildskärmarna finns i silver och är 17 respektive 15 tum. De kommer att finnas i handeln från oktober 2003. Cirkapriset är 5 200 kronor inklusive moms för 172X och 4 400 kronor inklusive moms för 152X. För frågor och mer information kontakta gärna: Lars Reinius, nordisk försäljnings- och marknadsdirektör, lars.reinius@samsung.se, 070-580 40 20, 08-590 966 15 Ulrika Eliason, produktmarknadschef, ulrika.eliason@samsung.se, 070-372 66 21, 08-590 966 21 Pressinformation på webben: www.newsonline.se/samsung Bilder: www.samsung.se, gå till pressrum Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till samsung@munzalenius.se Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 70 000 anställda i ett femtiotal länder. Omsättningen uppgick under 2002 till cirka 33 miljarder US Dollar. Under 2002 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till cirka 2,7 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag cirka 60 anställda. Produktsortimentet består av monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, sladdlösa telefoner, gsm-telefoner, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667