Samsungs nyheter från IFA-mässan i Berlin: Nya steg mot en smartare framtid

Samsungs nyheter från IFA-mässan i Berlin: Nya steg mot en smartare framtid

Större och mindre. Snabbare och lättare. Smartare och effektivare. Europas största hemelektronikmässa IFA är tillbaka och med det en blandning av ny teknik och ingenjörskonst från Samsung.

Redan igår, den 29 augusti, tjuvstartade Samsung IFA med sitt unpacked-event där Galaxy Note II, Galaxy Camera, ATIV S, ATIV Tab och två ATIV Smart PC avtäcktes.

Idag ägde den officiella presskonferensen rum och Samsung fortsatte att presentera produktnyheter. Vad sägs om en oled smart-tv på 55 tum, eller en led smart-tv på hela 75 tum. Snabba utskrifter direkt från surfplattan. Ett genomskinligt digitalt skyltfönster eller energismarta vitvaror som är snälla mot klimatet. Här presenteras ett urval, häng med!

Oled 9-serien:
Verkligheten kommer närmare på IFA
En ny kategori. Ett teknikskifte. En ny era. På IFA visar Samsung upp ES9500 för den europeiska publiken för första gången. Det är en 55 tum stor oled smart-tv som förändrar tv-världen för alltid.

Oled-tekniken ger den mest realistiska och verklighetsnära bilden i en tv någonsin. Istället för bakgrundsbelysning lyses respektive pixel upp var för sig. Det ger obegränsad kontrast med extremt verklighetstrogen färgåtergivning, djupare svärta och enastående detaljer i skuggor, även i de mörkaste scenerna. Den extremt snabba responstiden gör att sport och actionscener blir otroligt verklighetstrogna, precis som 3d-upplevelsen.

Teven har samma smarta funktioner som Samsungs toppmodeller som lanserades tidigare i år. Röst- och rörelsestyrning (Smart Interaction), 3d-underhållning, webb och appar (Smart Content), samt möjlighet till framtida mjukvaruuppdateringar (Smart Evolution). Den inbyggda kameran som möjliggör rörelsestyrningen kan fällas ner i ramen när den inte används. Och med en elegant och tunn design smalnar teven av ut mot kanterna av metallramen. Därutöver har den stöd för
multi view – ännu en smart funktion som gör det möjligt för två personer att samtidigt se helt olika program. Med hjälp av Samsungs multi view 3d-glasögon med integrerade hörlurar hör tittarduon rätt ljud till respektive program. Och via en knapp på glasögonen kan man enkelt byta och tjuvkika på kompisens film.

Led 9-serien:
Samsung slår på stort med 75 tums smart-tv
De som är på jakt efter en riktigt stor tv som kombinerar bildkvalitet, design och smarta funktioner kan sluta leta. ES9005 är Samsungs största tv någonsin – en smart-tv som har allt. Vad sägs exempelvis om att spela Angry Birds direkt från soffan med hjälp av tevens inbyggda rörelsestyrning?

Med nya 9-serien har Samsung lyckats kombinera ny teknik med prestanda på ett uppseendeväckande sätt. Det är kanske framför allt den exklusiva, tidlösa designen med den champagne-färgade ramen som får teven att dra blickarna till sig. För att inte tala om skärmen som ger en storslagen tittarupplevelse på 75 tum, trots att ramen endast är nio millimeter.

Teven har inte bara alla de smarta funktioner som Samsungs 8-serie, såsom röst- och rörelsestyrning (Smart Interaction), 3d-underhållning, webb och appar (Smart Content), samt möjlighet till framtida mjukvaruuppdateringar (Smart Evolution). Den har också den senaste smarta funktionen som gör att teven kommunicerar trådlöst med Samsungs högtalardockor i 6- och 7-serien. Och med en ny dual core-processor går allt betydligt snabbare. Dessutom kan kameran längst upp på teven både vinklas för en bekvämare rörelsestyrning och fällas ner i ramen när den inte används.

Jämfört med ES8005 har ES9005 omkring 30 procent bättre skärpa och svärta, och 60 procent bättre ljusstyrka. Modellen når butik i slutet av september och har ett rekommenderat butikspris på 75 000 kronor.

Allt-i-ett-dator i 7-serien:
Underhållningsmonster med stil
Under IFA presenterar Samsung sin nya line-up av allt-i-ett datorer med Windows 8. Precis som namnet säger finns allt i den 27 tum stora skärmen. Till och med en inbyggd tv-tuner, stöd för tidsinställd inspelning och en Blu-ray-spelare. Tillsammans med den extremt högupplösta pls-pekskärmen på 2560 x 1440 punkter och Windows 8 har Samsung skapat ett underhållningsmonster. Det trådlösa tangentbordet och den trådlösa musen gör att datorn inte tar upp onödig yta, och med samma stativ som Samsungs smart-tv i 8-serien tillför den en extra formfaktor. Tack vare Samsungs vidvinkelteknik kan hela familjen få en bra tittarupplevelse från olika vinklar och tillsammans återuppleva sommarens högupplösta semesterbilder, eller kura ihop under en filt och njuta av en bra film. Skärmen går även att luta 20 grader för att anpassa betraktningsvinkeln.

Datorn har även utrustats med rörelsestyrning, så att du bekvämt kan justera volymen från en annan del av rummet, eller utan att lämna soffan. Rörelsestyrningen fungerar även för muspekaren och anpassade spel. Med Windows 8 är datorn kompatibel med Samsungs nya ekosystem ATIV som ger samma användarupplevelse och innehåll oavsett enhet. Allt-i-ett-datorn kommer också i ett mindre format med en skärm på 23,6 tum och 250 nit. 7-serien når butiker i november med ett rekommenderat butikspris på 18 000 kronor.

Ultra Touch 5-serien:
Peka eller skriv med bärbar smart-pc
Peka på skärmen eller använda tangentbordet? Man gör som man vill med Samsungs nya bärbara dator Ultra Touch i 5-serien. Nya Windows 8 gör det enkelt att växla mellan pekbaserad underhållning på 13-tumsskärmen, och produktivt arbete. Operativsystemet gör också att Ultra Touch är kompatibel med Samsungs nya koncept ATIV. Med en design anpassad för den rörlighet som behövs i jobbet idag är nya 5-serien Ultra Touch både lätt och ultratunn vilket gör den enkel att ta med sig till såväl kundmötet som caféet. Helt enkelt en smart-pc som du kan göra mer med, trots att du bär mindre. Är datorn i viloläge väcks den till liv på två röda sekunder tack vare Fast Start och du kan snabbt fortsätta där du var sist. Batteritiden på upp till åtta timmar gör att man verkligen kan vara på språng hela dagen – utan sladdar.

Den 13,3 tum stora SuperBright-skärmen är 40 procent ljusare jämfört med en traditionell bärbar dator och därför snäll mot ögonen vid långa arbetspass. Det stilfulla aluminiumchassit gör Ultra Touch till en dator man gärna visar upp. Fast allt är inte yta. På insidan finns den kraftfulla processorn Intel Core i5/i7 och 500GB minne. Når butiker i november med ett rekommenderat pris på 9 500 kronor.

Ny serie multifunktionsskrivare:
Smarta och snabba utskrifter via wifi direct
Att via wifi skriva ut direkt från en surfplatta eller smart mobiltelefon – utan dator eller sladdar. Det är smart. Och det är bara en av alla saker Samsungs nya skrivare klarar av. Nu lanserar Samsung den nya serien multifunktionsskrivare CLX-4195 för det smarta kontoret. Med hjälp av wifi direct och appen Samsung Easy Mobile Print är det möjligt att skriva ut såväl bilder och pdf-filer som Office-dokument direkt från en surfplatta eller en smart mobiltelefon. Appen Samsung Easy Mobile Print fungerar med smarta telefoner och surfplattor med operativsystemen Android, Windows och iOS. CLX-4195 är en multifunktionsskrivare som skriver ut i A4-färg med en utskriftshastighet på 18 sidor per minut. Det gör den till den snabbaste skrivaren i sin klass. Samsung lanserar även den nya serien CLP-415, som tillsammans med CLX-4195 omfattar fem nya skrivare – en utskriftslösning för varje behov. Når butiker i september och har ett rekommenderat butikspris på 2 400 – 2 800 kronor för modeller i CLP-415-serien och 4 100 – 5 000 kronor för modeller i CLX-4195-serien.

Genomskinlig lcd-skärm:
Välkommen till framtidens butiksdisplay
Nu kan Samsung erbjuda en komplett butikslösning i form av en genomskinlig lcd-display. Samsung NL22B är som klippt och skuren för att visa upp exklusiva produkter från sin bästa sida i butiker.

Den led-baserade bakbelysta skärmen skapar en extra dimension. Med högtalarna på 3w och den inbyggda datorn är det enkelt att förhöja effekten ytterligare genom att spela upp ljud och bild, och därmed skapa en totalupplevelse runt en premiumprodukt. NL22B finns tillgänglig i oktober till ett rekommenderat pris på 28 800 kronor.

Omdefinierar marknaden:

Handkalibrerad premiumskärm
Samsungs skärm SB970 i 9-serien är en premiummodell som passar den som vill ha något extra av sin bildskärm. Med Natural Color Expert-teknik som stöds av en inbyggd kalibreringsmotor kan man njuta av korrekta och verklighetstrogna färger. Den branschledande pls-skärmen har även en extremt bred betraktningsvinkel.

Men det är inte bara de briljanta färgerna som visas på skärmen med en upplösning på 2560 x 1440 som drar blickarna till sig. SB970 är snygg även när skärmen är svart. Den tunna ramen och stilrena utformningen tillsammans med det exklusiva materialvalet – aluminium och glas – gör att SB970 har en självklar plats på första parkett både på kontoret och hemma. För att garantera professionell kvalitet kalibreras varje SB970 individuellt för hand. Den 27 tum stora bildskärmen finns i butik i september med ett rekommenderat butikspris på 10 000 kronor.

80 centimeter bred:
Flexibel induktionshäll med expanderbar zon
På IFA visar Samsung upp en extra bred induktionshäll på hela 80 centimeter. Hällen har utrustats med en expanderbar zon. Det är en flexibel funktion som innebär att du kan välja att använda en viss yta, eller hela zonen, och därmed få plats med större grytor som exempelvis inte är runda.

Temperaturen justeras enkelt genom att dra med fingret. Hällen har även utrustats med både varmhållningsfunktion och ett alarm som talar om när vattnet kokar. Finns i butik i mars 2013.

Klimatsmarta tekniken Eco Bubble:
Revolutionerande rent i kallt vatten
Med den egna tvättekniken Eco Bubble och specialprogrammet Super Eco Wash har Samsungs forskare för alltid förändrat förutsättningarna för hur vi tvättar. På IFA visar Samsung upp tekniken som ger renare tvätt på ett vårdande sätt samtidigt som en energibesparing på upp till 70 procent kan uppnås.

Hur är det möjligt? Länge trodde man att varmvatten var det bästa sättet att tvätta rent. Men varmt vatten kan ibland skada ömtåliga material och tyger, och kräver inte minst uppvärmning vilket påverkar miljön. Samsungs tvättmaskiner med Eco Bubble-teknik tvättar effektivt genom att tillföra luft i det kalla vattnet, istället för att använda varmvatten. Tekniken maximerar effekten av tvättmedlet, som når varenda litet tygfibrer på djupet. Det är hemligheten. Och trots det kalla vattnet uppnås samma resultat som en vanlig tvätt i 40 grader. Det är klimatsmart.

Underbyggd diskmaskin:
Tystgående diskmaskin som passar in
Nu tar Samsung steget fullt ut och kompletterar sina helintegrerade diskmaskiner med underbyggda diskmaskiner. I maskinens intensivzon finns högtrycksmunstycken som sprutar vatten så även den mest ingrodda smutsen får sig en match. Högtryckstvätten är ett program som man själv aktiverar vid behov. Vissa modeller har tre diskbackar som alla går att ta ur. Behöver man ett extra stort utrymme, som att diska en kastrull på tio liter, går det att ta bort två av diskbackarna och exempelvis bara använda den nedersta. Men även med alla diskbackar i maskinen finns det gott om utrymme för 14 kuvert normalporslin. De nya maskinerna bygger på samma plattform som Samsungs helintegrerade diskmaskiner, med energieffektivitet på upp till A+++ och ljudnivå ner till 43 decibel. Totalt lanseras fem nya modeller under perioden januari-mars 2013.

Space Max:
Kylteknik som ökar lagringsutrymmet
Lika stor på utsidan, mer utrymme på insidan. Space Max är Samsungs teknik som gjort det möjligt att öka lagringsutrymmet i kyl- och frysskåp med 50* liter, samtidigt som yttermåtten är intakta. På IFA visar Samsung också sin isoleringsteknik som gör kylskåpets väggar tunnare, utan att kylskåpets yttre dimensioner påverkas.

Samsung har även utrustat alla sina kylskåp med en digital inverterkompressor som ökar livslängden, sänker ljudnivån och minskar energiförbrukningen. Dygnet runt, året runt.

* Jämfört med RL39/RL55

Ny ugnserie:
Energisnåla middagar med Neo
Neo är namnet på Samsungs senaste ugnserie. Samtliga modeller har fått energimärkningen A-30 % vilket innebär att ugnarna är extremt energisnåla och inte använder mer energi även om stora mängder mat tillagas. Dessutom fördelas värmen jämnt även när rätter tillagas i stora kärl. Det blir fritt fram att baka, grilla, koka, ånga, rosta eller värma, beroende på vad hemmets kock har i kikaren. Design är också en faktor som får Neo att sticka ut. Eller rättare sagt, passa in. Med handtag och lucka i samma stycke blir den en självklar del av varje köksinredning. Neo består av flera olika varmluftsugnar på 70 liter, där Samsung arbetar vidare med sitt koncept med delbara ugnar. Samt fem ugnar på 50 liter som utgörs av en varmluftsugn, en mikrovågsugn, en ångugn, samt en kombinerad mikro- och varmluftsugn, och en kombinerad ång- och varmluftsugn. De olika modellerna finns i butik i mars 2013.

På IFA-mässan finns Samsung i hall 20, och Samsung vitvaror i hall 5.1.

Följ Samsung direkt på IFA
www.samsung.se/ifa_2012

www.samsungifa2012.com

www.facebook.com/samsungsverige