Lantmännen klättrar från fjärde till första plats och blir Sveriges mest hållbara varumärke

Svenska folket har utsett Lantmännen till “Sveriges mest hållbara varumärke” i undersökningen Sustainable Brand Index™ 2014. Tillsammans med Saltå Kvarn knuffar Lantmännen ned förra årets ledare ICA och Coop från toppen.

Resultatet är hämtat från varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ som för fjärde året i rad listar Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 9000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Totalt sett anser alltså svenska konsumenter att Lantmännen är bäst på hållbarhet.

Enligt Sustainable Brand Insight som står bakom undersökningen, innebär vinsten att Lantmännen har ett varumärke vars löfte inte bara omfattar vissa egenskaper, utan också ett ansvarsfullt, öppet sätt och smart sätt att leverera dessa egenskaper. Lantmännen har lyckats nå ut brett med sitt hållbarhetsbudskap och konsumenterna har i stor utsträckning sett det som positivt.

”Vårt varumärkeslöfte att Lantmännen tar ansvar från jord till bord genomsyrar hela vår organisation och vårt arbetssätt. Från utsäde och odling, produktion av grön energi, transporter, forskning och utveckling, till mat på vårt bord. Att vi i år kommer på första plats är ett resultat av vårt långsiktiga hållbarhetsarbete och att vi och våra ägare, svenska lantbrukare, levererar ansvarsfullt producerad mat”, säger Per Olof Nyman vd och koncernchef på Lantmännen.

“Att Lantmännen vinner i år är inte oväntat, de har under lång tid fokuserat på hållbarhet och kommunikationen kring detta och lyckats skapa en tydlig och enhetlig bild av sitt varumärke. Vi har länge betraktat Lantmännen som en förebild inom detta område och det gläder oss att konsumenterna nu har samma uppfattning”, säger Erik Hedén, Senior Partner på Sustainable Brand Insight.

Andraplatsen gick i år till Saltå Kvarn som deltar i undersökningen för första gången. Överlag syns främst livsmedelsföretag bland topp 5, enda undantaget är IKEA. Dominansen av livsmedelsföretag i toppen tros bero på att ekologiska och rättvisemärkningar fått stort genomslag och synlighet i butiker och är ett tydligt visuellt bevis på att dessa varumärken jobbar med hållbarhet. I andra branscher är dessa synliga bevis inte lika väl etablerade och konsumenter känner sig mer osäkra på vad som görs inom hållbarhetsområdet.

Under måndagskvällen bjöd Sustainable Brand Insight in 200 VD:ar, marknadschefer och hållbarhetschefer för att dela ut priser till rankingens vinnare. Utöver Lantmännen fick H&M motta pris för årets insats inom hållbart varumärkesbyggande, medan Blocket tilldelades stipendiet ”Kommunikation som drivkraft för hållbarhet” av Sustainable Brand Insight och Berghs School of Communication.