Millennials föredrar hållbara affärsmodeller som Blocket och Tradera

Sustainable Brand Index, Nordens största undersökning om hållbarhet, släpper nu rankinglistorna över de mest hållbara varumärkena enligt Millennials (16-25 år), studenter och konsumentgruppen Smart (den del av befolkningen som agerar mer hållbart). Studien kallas Future Consumers. Resultatet i grupperna ser klart annorlunda ut jämfört med vad svenskarna i stort tycker om företagens hållbarhet.

Inom detaljhandel kommer digitala företag som Blocket och Tradera klart högre bland både Millennials och studenter. Det är enligt företaget bakom studien ett tecken på att deras affärsmodeller är mer uppskattade än de traditionella.

-”Blocket och Tradera utgör en tydligare del i det moderna tänket kring cirkulär ekonomi och delningsekonomi. Det är också begrepp som unga är mer bekanta med och intresserade av”, säger Erik Elvingsson Hedén, VD på Sustainable Brand Insight som ligger bakom studien.

IKEA kommer fortfarande allra högst av detaljhandelsföretagen men tappar 10 placeringar i jämförelse med den stora listan för Sverige. Andra företag som unga tycker är mindre hållbara är Biltema, Jula och Byggmax.

Det är sjätte året i rad som varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Precis som i totalrankingen är Apoteket det mest hållbara företaget enligt Millennials, studenter och Smart-gruppen. Ett tecken på att företagets fokus på kvalitetskontroll går hem i alla delar av befolkningen.

Millennials har definierats som personer födda mellan 1990 och 2000 medan studenter är de som studerar vid högskola eller universitet. Smart har definierats som de 25% av svenskarna som konsumerar och beter sig mer hållbart än övriga befolkningen. Mer information om beteendegrupper i Sverige finns på www.sb-index.com.

Ranking i branschen – Jämförelse av placeringar i olika målgrupper

Företag Millennials Smart Studenter Totalpopulation Sverige