Appen "SBM Väghjälp" blir bilägarens allt-i-allo

Utvecklingen av appen "SBM Väghjälp" fortsätter i linje med företaget SBMs strävanden att förenkla livet för Sveriges bilägare. Appen har på mindre än två år utvecklats till ett värdefullt hjälpmedel för många bilägare, inte minst genom att säkerställa att man har ständig tillgång till all viktig information om sin bil.

Företaget SBM har sedan 1990-talet strävat efter att förenkla vardagen för Sveriges bilägare och skapa mer trygghet trafiken båda vad gäller att äga och att köra bil. I samma anda släppte SBM i början av 2011 sin första version av applikationen "SBM Väghjälp", för smarta mobiltelefoner. En applikation som nu verkligen "hittat hem" som mångfunktionellt hjälpmedel för bilägare.

Via ett tydligt och enkelt gränssnitt erbjuder applikationen allt ifrån ständig tillgång till viktig egen bilinformation och påminnelser om besiktning till positionering och direktkontakt med polis och räddningstjänst vid olyckor.

All information "i fickan"
Vad har du egentligen för däckdimensioner på bilen? Har du koll på chassinumret om du till exempel ska köpa en bättringsfärg? Med "SBM Väghjälp" har du ständig tillgång till all viktig information om din bil, direkt i fickan. Den nu aktuella uppdateringen, som redan finns tillgänglig för nedladdning, uppvisar nämligen flera smarta och användbara funktioner:

• En bil som läggs till i appen förses, om bilägaren vill, automatiskt med bilfakta från fordonsregistret, och uppgifter om märke, årsmodell, försäkringsbolag, däckdimensioner m m fylls i ett enda steg.
  • I appen visas nu också den senaste besiktningsinformationen samt aktuell besiktningsperiod, bilförsäkringens förfallodag och uppgifter om årsskatten.
  • Med hjälp av den smarta mobilens kalender ställer man enkelt in årligt återkommande påminnelser för den kommande besiktningen.
  • Tydlig och enkel stegvis vägledning om hur man går tillväga vid en trafikolycka, med användbara resurslänkar.
  • Enkel steg-för-steg-funktion för att fylla i en skadeanmälan, med bilder, om olyckan skulle vara framme. All viktig grundinformation om bilägare och bil är förifyllda, så att man i stället kan fokusera på att beskriva omständigheterna kring själva olyckan. En färdig skadeanmälan att skicka till försäkringsbolaget.
  • Möjlighet till automatiskt hämtning av uppgifter om andra bilar som är inblandade i en eventuell olycka.

En app för alla
Appen är kostnadsfri och kan laddas ner av vem som helst med en Android eller iOS-mobil.
  – Vi är verkligen glada över hur vår app för smarta mobiler har tagits emot, säger PA Prabert, SBMs vd. Redan från början har den varit en succé, och med de nya funktioner vi nu har gett den, hoppas vi kunna överraska ännu en gång. Det känns väldigt bra att med så här förhållandevis enkla medel kunna erbjuda en tryggare och enklare vardag åt alla Sveriges bilägare.

Appen "SBM Väghjälp" för smarta mobiler kan laddas ner via sbmfordon.se samt från AppStore till iPhone och från Google Play till din Androidtelefon.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PA Prabert, vd SBM: 0734 489 421, pa.prabert@sbmfordon.se