STV levererar bandvagn 87 mil norr om världens nordligaste stad Hammerfest!

Scandinavian Terrain Vehicles AB (STV) i Skellefteå har fått i uppdrag av Spetsbergen att leverera en bandvagn till Svalbard. Där råder extrema klimatförhållanden med sträng kyla och svåra förhållanden. Bandvagnarna specialutrustas för arbete i tuffast möjliga klimat och kommer där att transportera turister på guidade turer på ön Spetsbergen, den största ön i ögruppen Svalbard.

Ordern, som STV erhöll i veckan, omfattar en bandvagn av modell TL6 med en dubbelhytt samt en passagerarmodul på bakvagnen. Detta är företagets modernaste bandvagn och den baseras på bandställ, styrdon och fördelnings- och axelväxlar från bandvagn BvS10. Drivlina och hytt är från Volvos lastbilsmodell FL6. Den automatväxlade motorns effekt är 280 Hk och uppfyller kraven enligt Euro 6.

På grund av Svalbards läge, cirka 873 km norr om världens nordligaste stad Hammerfest, råder vinternatt från mitten av oktober till mitten av april. Medeltemperaturen påverkas av Golfströmmen och månaderna januari – mars ligger den på -20° C. Turistnäringen är en viktig inkomst för de norska innevånarna, medan de ryska främst är sysselsatta inom gruvnäringen i Barentsburg. Huvudort för ögruppen är Longyearbyen, och administrationen leds av Sysselmannen, motsvarande vår landshövding.

- Bandvagnar är väl lämpade för transporter på områden som Svalbard. Sedan tidigare finns ett antal av våra tidigare bandvagnsmodeller på ögruppen. Därför är vi mycket glada att vår senaste modell kommer att operera där uppe. Vi är övertygade om att turistnäringen blir en allt viktigare kundgrupp för oss i framtiden. De strängare miljökraven talar också för våra fordon, då denna kategori av besökare är väl medvetna om olika former av miljöpåverkan, säger Jim Wallström, VD för STV och Berco.

Bakvagnen är utrustad med en isolerad passagerarmodul som kommer att rymma 12 passagerare och transportera passagerare ut i den extrema vintermiljön på ön Spetsbergen. På grund av att den huvudsakligen skall användas under vinterperioden, är modulen utrustad med ett separat uppvärmningssystem. Vårt systerbolag Berco producerar modulerna, enligt samma koncept som för våra bostadsmoduler till olika Antarktisexpeditioner.

-Det här är ett bra exempel på industriellt samarbete inom koncernen, där Berco Produktion AB tillverkar passagerarmodulen och där Scandinavian Terrain Vehicles AB tillverkar bandvagnen, säger Jim Wallström VD på STV och Berco.

• export
  • bandvagn

Scandinavian Terrain Vehicles AB är ett helägt dotterbolag till Norrlandsindustrier (publ). För närvarande finns tre företag inom koncernen - Berco Produktion AB, Scandinavian Terrain Vehicles AB och ÅMV Production AB.