Kan vem som helst skapa sin egen virtuella "valuta"?

Kan vem som helst skapa sin egen virtuella "valuta"?

Här får ni sista artikeln kring ämnet Virtuella "valutor" och Blockchain. Det är inte så svårt att lägga grunden för en ny virtuell "valuta" som man kan tro. Vem som helst kan göra det, inga direkta programmeringskunskaper eller andra tekniska kunskaper är nödvändiga. Det kan vara så enkelt som att fylla i ett formulär.

Att använda en etablerad blockchain

Det finns ett antal olika alternativ hur du skulle kunna utforma din egen virtuella "valuta" för att göra den unik och för att passa i sitt syfte. De flesta tjänster som finns, som använder sig av en etablerad blockchain, ger dig möjlighet att kontrollera ett par av de inställningar som finns men ingen av dem kommer ge dig full behörighet. Det finns dock ett antal fördelar med att använda en etablerad blockchain. Säkerheten i en virtuell "valuta" styrs av antalet användare och innehållande noder i en blockchain. Det kan till en början vara svårt att få ihop tillräckligt med användare för att få det säkert. Det innebär att det blir enklare för en hackare att ta sig in i kedjan och manipulera den och på så sätt stjäla pengar ur nätverket. Det finns ofta även möjlighet att dra nytta av existerande funktionalitet i ett sådant nätverk, såsom inbyggda köp och säljfunktioner där folk har möjlighet att byta mellan olika virtuella valutor och andra digitala tillgångar.

Bygg din egen blockchain

Om du vill ha full kontroll över koden som ligger till grund för din ”valuta” samt obegränsad behörighet till de parametrar som styr den, då behöver ditt nätverk skapa sin egen blockchain. Likaså om din ”valuta” ska ha några unika egenskaper. Det kan dock vara värt att notera att det är du som behöver bygga de tjänster som krävs för att få ”valutan” att börja användas. Detta inkluderar bland annat tjänster för att se status på transaktioner, kontobalans, en huvudbok samt ett API som beskriver hur en onlinebutik ska acceptera ”valutan” som betalning m.m.

Har du ingen direkt teknisk bakgrund men ändå känner att du vill gå vidare med en egen blockchain har du två egentliga alternativ:

1. Använd en Coin Creation Service

Det enklaste sättet är att använda en service som hjälper dig sätta upp grunden i en blockchain, såsom Cryptolife. De ger möjlighet att bestämma vilken kryptoteknik som kedjan ska använda, ”valutans” prefix, belöning för att lösa krypton samt ett antal andra parametrar. Du kan även skapa din egen logotyp. För en extra avgift kan du även få hjälp att bygga huvudboken.

2. Klona eller forking (förgrena) med en open source-baserad virtuell "valuta"

Många projekt inom virtuella "valutor" använder sig av öppen källkod. Vem som helst kan då dra nytta av källkoden helt gratis. Om du vill skapa en kopia av ett befintligt projekt och inte göra några ändringar alls, så kallas det för kloning, vilket är relativt enkelt. Det kräver inte någon egentlig programmeringskunskap, men du behöver en viss teknisk kunskap. Du behöver exempelvis ha tillgång till ett webbhotell för att sätta upp noderna och få ”valutan” i rullning. Skulle det kännas övermäktigt kostar det inte så mycket att hyra in någon som gör det åt dig.

För att skapa en unik ”valuta” är det enklast att kopiera kodbasen från en ”valuta” med egenskaper som ligger närmast de du vill ha. När kodbasen är på plats gör du vidare dina egna inställningar. Detta sparar in mycket tid och ansträngning i jämförelse med att börja från scratch. Metoden kallas för ”forking” eller att förgrena. Helt uppenbart är en viss typ av programmeringskunskap till stor hjälp när man ska göra detta, men beroende på storleken på jobbet så har du fortfarande möjlighet att hyra en programmerare som gör det åt dig.