Elin Jönsson, SVTs Rysslandskorrespondent (Foto: SVT)

Demokratisoppa med Elin Jönsson – lunchföreläsning om Krim efter Rysslands annektering

– Dessa dagar gjorde att jag stannade kvar i Ryssland ett helt år (som blev rätt tufft) och att jag bestämde mig för att bli journalist, en journalist som berättade om Ryssland, berättar Elin Jönsson, journalist, författare och filmregissör, om sin upplevelse av Augustikuppen i Moskva.

Vad har hänt på Krim sedan Rysslands annektering? Hur ser livet ut för halvöns invånare som plötsligt bytte från ukrainskt till ryskt medborgarskap och hur har det gått för Krims urbefolkning, krimtatarerna som upplevde stark oro när de ryska soldaterna intog Krim. Hela folket deporterades 1944 till Centralasien av Josef Stalin, var tredje person dog under vägen. Krimtatarerna bär på en mörk erfarenhet men har aldrig fått upprättelse från Kreml. Idag förföljs de på nytt och många krimtatarer talar om att det pågår en ny smygande deportation.

Elin Jönsson är känd som SVT:s Rysslandskorrespondent och rapporterade från Krim när de ryska soldaterna intog halvön. Som ung utbytesstudent i Ryssland upplevde hon Augustikuppen 1991. I en analys 25 år efter att Augustikuppen slutade, skriver hon på SVT Nyheter om upplevelsen och att det var där hon bestämde sig för att bli journalist. Elin Jönsson har skrivit boken Konsten att dölja en massaker: en resa bakom sidenridån (2008) och är aktuell med dokumentärfilmen Jamalas kamp, som nominerades till Prix Europa 2017. Filmen handlar om förra årets Eurovisionvinnare Jamala. Den skildrar verkligenheten bakom vinnarlåten 1944, krimtatarernas historia och hur utsatta krimtatarerna är idag. En bit ur filmen visas under höstens sista Demokratisoppa den 1 december.

Plats: Kristinagården, Östra storgatan 43 (ca 10 min promenad från centralstationen)
Datum: fredag 1 december
Tid: kl 12-13 (sopplunch från 11.30)

Efter föreläsningen finns tillfälle för press att prata med Elin Jönsson och arrangörerna.

Om Demokratisoppa
Demokratisoppa är ett koncept där du över en sopplunch lyssnar på och kan delta i intressanta och inspirerande samtal om demokrati. Gratis sopplunch serveras från klockan 11.30 till de 50 första som har anmält sig. Inträdet är gratis och ingen anmälan behövs till själva föreläsningen. Vill du äta sopplunch anmäler du dig till sensus.se/elinjonsson

Demokratisoppa arrangeras av Europa Direkt i Jönköpings län i samarbete med Sensus Studieförbund, Svenska kyrkan i Jönköping Kristine-Ljungarums församling och Universitets och Högskolerådet/Den globala skolan.

Läs mer: www.sensus.se/elinjonsson

Kontaktperson
Lisbeth Lindholm Vahtras, verksamhetsutvecklare på Sensus region Småland-Öland, lisbeth.lindholm.vahtras@sensus.se, 070-671 55 15