Demokratisoppa med Robin Andersson – lunchföreläsning om våldsbejakande extremism

– I Europa och Sverige pågår ett intensivt utvecklingsarbete för att förebygga våldsbejakande extremism. Ett arbete som till stor del kretsar kring att förstå och motverka radikalisering och radikaliseringsproces­ sen, säger Robin Andersson, projektledare på Segerstedtinstitutet.

Under hans lunchföreläsning på Jönköpings läns museum den 30 september kommer diskussionerna fokusera på radikalisering som begrepp, innebörden av det praktiska arbete som utförs och vilka samhälls­ konsekvenser detta kan få.

Segerstedtinstitutet, inrättat vid Göteborgs universitet, har som uppdrag att bidra till preventivt arbete mot våldsutövande ideologier och rasistiska organisationer.

– Vi är ett nationellt resurscentrum för att sprida kunskap om hur, när och varför ideologiskt motiverade våldsutövande subkulturer uppstår. Vi jobbar också systematiskt ute bland barn och ungdomar för att motver- ka uppkomsten och grogrunden i dessa miljöer, beskriver Robin Andersson.

Under sin föreläsning kommer Robin dessutom att prata om Kungälvsmodellen:

– Ett projekt som går ut på att få ungdomar med en intolerant världsbild att genom kontinuerlig undervisning få en ändrad syn på andra – och sig själva.

Plats: Jönköpings läns museum
Datum: fredag 30 september
Tid: 12-13 (sopplunch från 11.30)

Om Demokratisoppa
Demokratisoppa är ett koncept där du över en sopplunch lyssnar på och kan delta i intressanta och inspirerande samtal om demokrati. Soppa serveras från klockan 11.30 till de 50 första som har föranmält sig.
I Demokratisoppa fokuserar vi på samhällsengagerande och aktuella ämnen, alltid från ett nationellt och europeiskt perspektiv. Efter varje föreläsning erbjuder Sensus en studiecirkel med det aktuella temat som fortsättning och fördjupning. Demokratisoppa arrangeras av Europa Direkt i Jönköpings län, Region Jönköpings län, Den Globala Skolan, Universitets- och högskolerådet, Jönköpings läns museum och Sensus.

Läs mer: www.sensus.se/extremism

Kontaktpersoner
Sophia El Masry, EU-informatör på Europa Direkt i Jönköpings län, Sophia.el.masry@rjl.se, 0722-22 93 56
Mikaela Dinu Billström, verksamhetsutvecklare på Sensus region Småland-Öland, mikaela.billstrom@sensus.se, 0706-71 55 15