Det behövs en scen till

Sommarens musikfestivaler brukar erbjuda speltillfällen för några av Sveriges många amatörband och våra svenska etablerade band finner alltid ställen att spela på. Men var ska alla band som är för bra för demoscenerna och för oetablerade för de stora scenerna agera? I sommar erbjuds Stationscenen för just dessa artister som har passerat ”källarbandsstadiet” men inte riktigt etablerat sig än. Det är Sensus studieförbund, Studieförbundet Bilda och EMA Telstar AB som i ett unikt samarbete tillsammans med några festivaler erbjuder publiken att få lyssna på banden som är på väg att lyckas. Scenen har en lokal prägel och ungefär hälften av artisterna bör vara hemmahörande i festivalens närområde. Hittills är det klart att Station kommer att ställas upp i Östersund, Sundsvall, Norrköping och Västerås i sommar. – En viktig del av vårt arbete är att se till att banden får speltillfällen. Det är lika viktigt som att hålla musikhusen igång. Sverige har ett magert klimat för livemusik och Station ska förbättra situationen, säger Rafael Martinez musikansvarig på Sensus studieförbund. Banden kan redan nu anmäla sig till Station direkt på www.musikwebben.se/spelningar och där går det samtidigt att anmäla sig till Swedish Breed, ett annat samarbete mellan Sensus och Bilda. Här öppnas möjligheter för mer spelningar men den här gången på klubbar i London. – England har en stark och levande livescenstradition, en kompetent publik och rutinerade arrangörer. Med Swedish Breed erbjuder vi bra svensk musik till Londonpubliken säger Mats Bjerde, musikansvarig på Studieförbundet Bilda. Det är viktigt att följa med musiken utanför våra gränser i dagens globala värld. Vår förhoppning är att konceptet ska växa och att vi snart ska kunna erbjuda spelningar i fler länder. Grupperna väljs ut av en jury som lyssnar igenom de 1-2 mp3-orna som banden har möjlighet att ladda upp via den webbaserade anmälningsformuläret. För mer upplysningar kontakta Rafael Martinez, Sensus studieförbund, 08-72 71 837 eller Mats Bjerde, Studieförbundet Bilda 08-72 71 714. Läs mer på www.sensus.se och www.bilda.nu