Mats Bernerstedt slutar som förbundschef för Sensus

Mats Bernerstedt slutar som chef för Sensus studieförbund. Efter tjugo år i organisationen varav tretton som förbundschef går han vidare.

–  Jag har bestämt mig för att sluta som förbundschef i Sensus. Under min tid har studieförbundet genomgått en stor förändring och är nu mer än dubbelt så stort som då jag började. Sensus är en förnyare i civilsamhället och är ett studieförbund som framgångsrikt arbetar med livsfrågor, mångfald och globala frågor. Jag är glad och stolt över vad vi har åstadkommit tillsammans inom Sensus.

Sensus har en omsättning på 400 miljoner kronor och har 420 anställda. Medlemsorganisationer är bland annat Svenska kyrkan, KFUK-KFUM och scouterna. Samarbetsavtal finns med flera stora TCO-förbund, Amnesty, Röda korsets ungdomsförbund, Makalösa föräldrar med flera.

Under Mats Bernerstedts ledning har Sensus genomgått en mängd förändringar, bl a stora fusioner då Sveriges Kyrkliga Studieförbund, KFUK-KFUMs studieförbund och TBV i etapper har gått samman. Sensus har samtidigt varit ”kuvös” för två nya studieförbund, det muslimska Ibn Rushd och amatörkulturens Kulturens bildningsverksamhet. Sensus har gått in i huvudmannaskap för Fonden för mänskliga rättigheter, för Sigtuna folkhögskola och för Arbetets museum. Sensus har under Mats Bernerstedts ledning förvärvat Ledarinstitutet som är en välrenommerad utbildnings- och konsultaktör i ideella sektorn.

- Mats har gett av sin förmåga under en lång tid och har betytt mycket för Sensus utveckling. Beslutet att sluta är helt hans eget. Förbundsstyrelsen får nu tid att genomlysa ledningsfrågan utifrån Sensus behov framåt. Vi har stark framtidstro, säger Michael Ekdahl, Sensus förbundsordförande.

Mats Bernerstedt tjänstgör fram till sommaren 2011. Han har för närvarande uppdrag som ordförande i civilsamhällets paraplyorganisation Civos, som ordförande i ett partsgemensamt forum med regeringskansliet, som ordförande i Sigtuna folkhögskola och som ledamot i tankesmedjan Sektor3, Arbetets museums styrelse och i Nationella rådet för folkbildningsforskning.

- Något av dessa uppdrag kanske jag fortsätter med om jag får förtroendet, säger Mats Bernerstedt.

Mer information:

Förbundschef Mats Bernerstedt tel 070-555 93 57