Seminarium om vårens Jesusdebatt

Seminariet har rubriken ”Vem säger ni att jag är?” Det är en fortsättning på vårens debatt om synen på Jesus och om hur Bibeln ska läsas. Den livliga debatten fördes bland annat i Svenska Dagbladet. Nu möts tre centrala debattdeltagare i ett samtal på seminariets tema: ärkebiskop KG Hammar, den katolske biskopen Anders Arborelius och Sten-Gunnar Hedin, pastor i Filadelfiakyrkan, Stockholm. En annan del av seminariet ägnas åt de närvarandes gemensamma samtal om tron och trons innehåll, och om vad det betyder att ”Jesusdebatten” till stor del fördes inom mediesamhällets icke-religiösa kanaler. Under seminariet medverkar också teol dr Jayne Svenungsson och docent Alf Linderman, direktor för Sigtunastiftelsen. Seminariet hålls den 22 november kl 10–16 på Sigtunastiftelsen, Manfred Björkquists allé 2–4, Sigtuna. Det arrangeras av Studieförbundet Bilda, Sensus studieförbund och Sigtunastiftelsen. För mer information, se bifogade pdf-fil eller kontakta – Anita Isaksson, Studieförbundet Bilda, 08–727 17 29, 0708–41 82 10, anita.isaksson@bilda.nu – Carina Öjermo, Sensus studieförbund, 08–727 17 66, 070–311 22 68, carina.ojermo@sensus.se – Alf Linderman, Sigtunastiftelsen, 08–592 589 10, alf.linderman@sigtunastiftelsen.se