Gå direkt till innehåll
Den åttaarmade bläckfisken är känd för sin intelligens. Den kan både öppna burkar och använda verktyg. I sommar kan du möta den öga mot öga på Sjöfartsmuseet Akvariet. Foto:  Morten Brekkevold. Tillgängligt under licensen  CC BY-NC-SA 2.0
Den åttaarmade bläckfisken är känd för sin intelligens. Den kan både öppna burkar och använda verktyg. I sommar kan du möta den öga mot öga på Sjöfartsmuseet Akvariet. Foto: Morten Brekkevold. Tillgängligt under licensen CC BY-NC-SA 2.0

Ny utställning: Bläckfisken – havsmonster & superhjälte

Bläckfiskar har unika förmågor, som vi vanligtvis bara hittar hos superhjältar i filmer och seriealbum. De har också varit bland våra mest mytomspunna monster i hundratals år. Sjöfartsmuseet Akvariets unika utställning spårar bläckfisken genom historien.

Jakten på jättebläckfisken har fängslat många forskare och äventyrare genom decennier. I utställningen kan du se filmklippet när forskaren Tsunemi Kubode, i slutet av en hel karriärs sökande, lyckades fånga jättebläckfisken på film – 900 meter ner i havet - för första gången någonsin.

I den helt nya akvariedelen får du bland annat träffa den oerhört intelligenta 8-armade bläckfisken, som kan använda verktyg för att lösa problem, och den lika färgstarka som giftiga Extravaganta sepiabläckfisken.

Du får också möta myternas bläckfiskmonster i olika tappning – från forna tiders Kraken, via 1900-talet propaganda och populärkultur, till dagens filmer och böcker.

– Vi arbetar med att kombinera kulturhistoria och naturvetenskap, för att visa upp havets hemligheter från många olika vinklar, säger Björn Källström, Akvariechef på Sjöfartsmuseet och ansvarig för utställningen.

Att det blev en utställning om just bläckfisken beror på att det kommit önskemål från museets besökare.

– Nu har vi gått våra besökare till mötes och har byggt en hel utställning om dessa fantastiska djur, säger Björn Källström.

Utställningen öppnar den 22 juni klockan 17.00 med ett invigningskalas.

Kontakta Maria Adervall Berglund för en förhandsvisning.

För mer information, kontakta:

Björn Källström, Akvariechef: 031- 368 35 74

Maria Adervall Berglund, pressansvarig: 031- 368 35 63

Ämnen

På Sjöfartsmuseet Akvariet kan du utforska livet under, ovan och vid vattenytan. Här kan alla få veta mer om relationen mellan hav och människa. Om havets miljö och livsformer och om hamnstaden i en föränderlig värld.

Besök Akvariet eller någon av utställningarna, testa den spännande fartygssimulatorn, fika i kaféet eller busa med sjömonstret i vårt lekrum.

Sjöfartsmuseet Akvariet är en del av Göteborg Stads kulturförvaltning

Carina Sjöholm

Presskontakt Museichef 031-3683641
Isa Andersson

Presskontakt Kommunikatör & presskontakt 031-368 3160

Havet är vår värld

Utforska havet med alla sinnen. På Sjöfartmuseet Akvariet hittar du saltstänkta berättelser, fantastiska föremål och utställningar för stora och små. Museet skildrar vad som händer under, ovan och vid havsytan. Om sjöfartens framväxt, hamnstadens utveckling och en djupdykning i det gränslösa havet. Museet erbjuder upplevelser över generationsgränserna och är en plats för mötet mellan drama­tisk mytologi och aktuell forskning.

Sjöfartsmuseet Akvariet är en del av Göteborgs Stads kulturförvaltning. Samfinansierade av Västra Götalandsregionen.

Sjöfartsmuseet Akvariet
Karl Johansgatan 1-3