Hälsa, hållbarhet och samarbete för en bättre planet i fokus på Livsmedelsakademins Dag

Sömn har aldrig varit så hett som nu, att sova bra är det nya fokuset i hälsotrenden. Och tack vare InCluSilver och Livsmedelsakademin är WellbeMeds naturliga bar för bättre insomning snabbt på väg ut på en europeisk marknad, och nästa steg är en insomningsdryck för äldre.

Victoria Lagnevik Vd för WellbeMed var en av de tre entreprenörer som talade på Livsmedelsakademins dag den 14 november. Under sessionen fick deltagarna också veta mer om hur AI, artificiell intelligens, kommer kunna motverka sjukdomar som beror på kosten och hur My Foodie från Veg of Lund, fick utmärkelsen som världens bästa mellanmål.

Livsmedelsakademins Dag är ett tillfälle där ett stort nätverk med människor från näringslivet, offentlig sektor och universitet och högskolor samlas.

-Det är också det unika med vår organisation, säger Livsmedelsakademins Vd Lotta Törner. Att vi arbetar långsiktigt med frågor som är så stora att ingen enskild aktör kan lösa dem själv.

En sådan fråga är hållbarhet. Här går livsmedelsnäringen i bräschen för att skapa cirkulära system både innanför och utanför sina företag.

-Bostongurka, är ett lysande exempel på en produkt där vi tar tillvara gurka som annars skulle bli matspill, berättade Orklas presschef Cecilia Franck. Och Tetra Paks miljödirektör Erik Lindroth fyllde på med vatten, paketerad i en förpackning med en helt växtbaserad plastkork, som besökarna fick provdricka i pausen.

-Allt bröd som inte går åt i butiken, får komma tillbaka till oss och bli jäst i den nya bakningen, berättade Helena Havglims, Kvalitets- och hållbarhetschef på Pågen.

I pausen blev det hållbar fika som serverades av bland annat Smaka På Skånes företag Nablus mejeri, Nöbbelövs gårdsmejeri, Grönalunds bi och musteri samt stjärnkocken Titti Qvarnström. Och många kunde nöjt konstatera att kaka på kaffesump kan vara en delikatess.

Framtiden är glocal

Selvija Marianne Lindgren från Findus som nyligen diplomerats i Livsmedelsakademins program för Framtidens Ledare presenterade en spännande framtidsspaning och konstaterade att framtiden är glocal. I en tid av globalisering söker vi oss mot lokala communitys och det närmaste grannskapet blir allt viktigare för både produkter och tjänster. En spaning som sedan bekräftades av Jannie Vestergaard i Smaka på Skånes arbete med ursprungsmärkning av tio skånska företag.

Lotta Törner avslutade dagen med att konstatera att vår tids stora utmaningar kräver nya samarbeten över alla gränser.

-Tiden för stuprörstänk är definitivt över vi är stolta över att ha både processer, mod och långsiktighet att tillsammans med vår community kunna driva en sådan utveckling.