Vinbonden Victor Dahl på Kullabergs vingård

​Lokal uppbackning ger skånska och danska vinbönder mod att satsa

När Peter Fagerland tog jobbet som gastronomisk chef på Dragsholms slott i Odsherred på Själland vände han upp och ner på både vinkällare och dryckesmeny. I Kullabygden finns idag förutsättningar att på samma vis samlas kring ett geografiskt ursprung hela vägen från jord till flaska – med hjälp av de skånska krogarna.

Peter Fagerland, gastronomisk rådgivare på Dragsholms slott med Titti Qvarnström från Pilot Dryck. Foto: Anna Lind Lewin.

– Odsherred är ett område som är känt för sin unika terroir och sina fantastiska råvaror samt köket som drivs av Nomakocken Claus Henriksen. Vi vill att våra ambitioner ska avspeglas också i de drycker vi erbjuder. Därför tog vi fram ett dryckeskoncept som bygger på ett tätt samarbete med producenterna häromkring, berättar Peter Fagerland.

Krogarna skapar en marknad
Vinodlaren Niels Fink på Vejrhøj vingård några kilometer bort menar att det betyder mycket att deras vin finns på menyn på Dragsholms slott, som sommartid är en riktig turistmagnet.
– Folk smakar våra viner där och kommer sedan förbi gården och köper. Restaurangen är ett utmärkt skyltfönster mot marknaden, menar han.
Uppemot hälften av Vejrhøjs viner säljs i den egna butiken på gården.

Nina och Niels Fink driver Vejrhøj vingård. Foto: Anna Lind Lewin.

– Vi har en bra marknad här tack vare sommargästerna som gärna investerar lite extra i mat och dryck när de är lediga, berättar vinodlaren Niels Esbjerg på Örnberg vin i Odsherred. Just nu säljer vi allt vi producerar.

Kullabygden i nordvästra Skåne har förhållanden som liknar Odsherred. Liksom sina danska grannar satsar man på att skapa ett eget vinområde och planterar i hög takt nya vinstockar som kan ge skörd om 4–5 år. Arilds vingård har nu kommit upp i 120.000 stockar och är Sveriges största. Med detta är de större än någon av vingårdarna på andra sidan sundet.

Anette Ivarsson på Arilds vingård. Foto: Anna Lind Lewin.

Vinodlare i norr hittar sin egen särart
Solaris är överallt den dominerande druvan, den har visat sig passa väl för vårt kyligare klimat och behöver inte sprutas. Hos grannen Kullabergs vingård nöjer man sig dock inte med detta säkra kort – här odlas för tillfället 31 sorters druvor.

– Det är viktigt för oss att testa olika varianter. Som nytt vinland kan vi tillåta oss att experimentera. Vi ska ju inte försöka apa efter det som de gamla vinländerna redan gjort utan hitta vår egen särart, säger vinodlaren Victor Dahl på Kullabergs vingård.
– Vi investerar rejält nu. Förra året gjorde vi en av Europas största nyplanteringar, säger han.

Mångfald behövs i ett förändrat klimat
Professor Kimberly Nicholas från Lunds universitet, är expert på vinodling och uppvuxen i en vinodlarfamilj i Sonoma Valley, Californien. Hon menar att det är viktigt att satsa på mångfald.
– 80 procent av allt vin som odlas i världen använder 1 procent av de vindruvor som finns. Det gör oss sårbara för klimatförändringar och de sjukdomar som kan följa på det.

Professor Kimberly Nicholas från Lunds universitet. Foto: Anna Lind Lewin.

Höganäs kommun arbetar för sina vinbönder
Peter Nyström från Höganäs kommun berättar hur man tillsammans med vinodlarna i bygden arbetar för att få till stånd en pilot för gårdsförsäljning.
– Vi ser vinproducenterna här som en tillgång för besöksnäringen. Kan vi skapa en egen vinväg här så kommer många andra verksamheter som hotell och restauranger att gynnas.

Victor Dahl menar att krogarna runt om i Kullabygden kan betyda mycket för vinproducenterna i framtiden.
– Innan vi får gårdsförsäljning kan det vara avgörande för de vinmakare som inte har egen restaurang. Att få komma i kontakt med kunderna vid bordet och att konsumeras tillsammans med en god måltid är värdefullt för oss.

---------------------
Smaka på Skåne arrangerade 18–20 juni en studieresa för att stimulera kunskapsutbyte mellan dryckesproducenter i Skåne och Danmark, som en del av det unika projektet Pilot Dryck som man driver under 2018.
Studieresan planerades tillsammans med Nordisk Center for Lokale Fødevarer med stöd från Greater Copenhagen – Fremtidens Madmekka och gick till Kullabygden i Skåne och till Odsherred på Själland.

Under resan besöktes Kullabergs vingård, Arilds vingård, Höganäs saluhall, Höganäs bryggeri, Matkooperativet i Helsingborg, Dragsholms Slott, Vejrhöj vingård, Örnberg vingård och Herslev brygghus.

---------------------

Totalt finns över 20 vingårdar i Skåne

visitskane.com/sv/food-drinks/vin-och-vingårdar-i-skåne

vinvagen.se

Vingårdar i Kullabygden

Kullabergs vingård

Arilds vingård

Villa Mathilda

Södåkra vingård

Vingårdar i Odsherred

Örnberg Vin

Vejrhöj vin

----------------------------

Dragsholms slott från 1300-talet är ett av Danmarks äldsta slott och ligger i Geopark Odsherred.
Idag är det ett hotell med en välbesökt restaurang som rankas som Danmarks fjärde bästa och även kom på 8:onde plats i Whiteguide Nordic. dragsholm-slot.dk