Säkra tillgången på skånsk färsk fisk från Östersjön

Säkra tillgången på skånsk färsk fisk från Östersjön

Det skånska kustnära fisket i Östersjön är hotat. Yrkesfiskarnas medelålder är hög och lönsamheten i fisket är låg. Den fisk som tas upp konkurrerar prismässigt med fisk från hela världen. Detta är negativt för kust- och landsbygder, för fiskenäringen och för konsumenter som önskar färsk fisk av hög kvalitet. Men det finns en stor potential att säkra tillgången till färsk fisk eftersom efterfrågan på lokalproducerade livsmedel är hög hos konsumenter, handlare, restaurangnäringen och offentlig sektor.

Det finns goda förutsättningar att leverera riktigt färsk fisk.

- Folk frågar ofta efter fisk vi tagit upp själva, de kommer till och med ner till båten och vill köpa direkt. Största fördelen med kustnära fiske förutom den goda kvaliteten är att vi endast tar upp det vi kan sälja. Fisken behöver inte åka långa vägar innan vi kan sälja den och vi slipper onödigt svinn, säger Leif Rische från Branteviks fisk.

Färsk fisk från hav till bord

Sedan oktober 2018 driver Smaka på Skåne tillsammans med Marint Centrum i Simrishamn projektet Färsk fisk från hav till bord, i syfte att utveckla den lokala fiskenäringen i sydöstra Skåne. Projektets mål är att utveckla marknaden för fisk, att öka yrkesfiskarnas lönsamhet samt att tillvarata kunskap och erfarenhet från övriga livsmedelsnäringen för att utveckla fiskenäringen. Det finansieras av Leader Sydöstra Skåne, Europeiska havs- och fiskerifonden.

Projektets första större evenemang äger rum den 7 februari i form av en kick-off. Hit välkomnas fiskare, handlare, grossister, offentlig sektor och restaurangnäringen för att samtala kring möjligheten att öka tillgången på färsk närfångad fisk.

Välkomna att delta under dagen!

Tid: torsdag den 7 februari 2019, kl 9:30 – 14:30
Plats: Skeppet, Marint centrum, Varvsgatan 4, 272 36 Simrishamn

Anmäl er till sara.fredstrom@livsmedelsakademin.se

För ytterligare information kring projektet, kontakta

Projektledare Smaka på Skåne, Elin Pettersson,
E-post: elin.pettersson@livsmedelsakademin.se

Jannie Vestergaard, verksamhetsansvarig Smaka på Skåne,
E-post: jannie.vestergaard@livsmedelsakademin.se

Ann-Marie Camper, koordinator Marint centrum,
Tel 0414 - 819190
E-post: Ann-Marie.Camper@simrishamn.se

Livsmedelsakademins uppdrag är att starta och driva samarbeten mellan företag, akademi och samhälle som skapar framgång och ger unika möjligheter kring mat, dryck och måltid, som kommer många människor till godo.

Livsmedelsakademin arbetar med frågeställningar som är större än vad den enskilde aktören själv kan driva. Vi skapar unika samarbeten kring komplexa frågeställningar, med fokus på näringsliv, akademi och samhälle. Med unik kompetens och erfarenhet bidrar vi till en långsiktigt hållbar, konkurrenskraftig och innovativ livsmedelsnäring.

Läs mer på www.livsmedelsakademin.se

Projektet Färsk fisk från hav till bord drivs av Smaka på Skåne / Livsmedelsakademin, tillsammans med Marint centrum i Simrishamn. Det finansieras av Leader, Europeiska havs- och fiskerifonden.