Förtydligande: beredningsprocess System 3

Med anledning av artiklar i Sydsvenskan söndagen den 24 juni och måndagen den 25 juni, om upphandlingen av ett nytt tågsystem för trafikering Helsingborg-Köpenhamn vill Skånetrafiken göra ett förtydligande av beslutsgången.

• Upphandlingen av System 3 är ännu inte påbörjad.
  • Förfrågningsunderlag med kravspecifikation ska tas fram efter beslut i kollektivtrafiknämndens presidie och kommer att vara klar tidigast i slutet av 2018.
  • Underlaget ska även godkännas av kollektivtrafiknämndens presidie innan det skickas ut.

System 3 har haft följande politiska beredningsprocess:

- Ursprungsidén togs fram efter en analys om hur Skånetrafiken kan nå marknadsandelsmålet om 40 procent som var klar i februari 2016.

- Grundbehov och ett tidigt förslag presenterades på Kollektivtrafiknämndens (KTN) presidieberedning (deltagande: ordförande, 1 vice ordförande och 2:e vice ordförande) den 14 oktober 2016. Vi denna tid användes begreppet Öresundspendeln, som sedan ändras till System 3.

- KTN informerades sedan med motsvarande idédragning den 31 oktober 2016.

- På efterföljande KTN den 5 december 2016 presenterades ett förslag på sammanhållen utvecklingsplan där System 3 ingick.

- På KTN den 15 maj 2017 ingår System 3 i investeringsplanen för perioden 2018-2020.

- På efterföljande KTN den 12 juni 2017 informeras KTN om pågående förhandlingar om nytt avtal med Trafikministeriet DK för att möjliggöra bland annat System 3.
På samma nämnd tar KTN följande beslut:

Kollektivtrafiknämnden föreslår regionfullmäktige följande

Regionfullmäktige antar System 3 som ny trafikplattform inom ramen för den gemensamma tågtrafiken mellan Skåne och Danmark.

Regionfullmäktige anslår finansiering av System 3 inom ramen för investeringsbudgeten.

Ett beslut som sedan Regionfullmäktige antar den 19 september 2017, § 81. https://www.skane.se/organisation-politik/Kalender/kalender-om-politik/2017/regionfullmaktige-sammantrader4/

Den 27 november 2017 fastställer KTN Upphandlingsplan för 2018, där man ger presidiet uppdrag att besluta om förfrågningsunderlag och tilldelning av trafik, fordon och underhåll av Skånetrafikens nya trafikplattform för järnvägstrafik benämnd System 3. Följande står i underlaget för beslut:

Upphandlingen avser trafik, fordon och underhåll av Skånetrafikens nya trafikplattform för järnvägstrafik benämnd System 3. Trafiken skall köras mellan Helsingborg i Sverige till Österport i Danmark och gör detta genom att en viss mängd trafik avknoppas från dagens system med Öresundståg. Införskaffningen av fordon avser ett nytt littera (fordonstyp) som är driftsäkert, har hög passagerarkapacitet och erbjuder god servicenivå. Detaljerna kring vad som skall ingå i System 3 behandlas just nu inom en förstudie, vilket sedan förväntas leda till ett projekt för att ta fram underlag och genomföra arbetet.

Efter beslut i regionfullmäktige inleder Skånetrafiken en förstudie för att beskriva underlag för kommande upphandling av fordon, trafik och underhåll. Denna är färdig under våren 2018 och presenterades på KTN den 21 maj 2018.

Beslut om vilka detaljkrav som ska ställas på fordon, trafik och underhåll återstår och planeras till hösten 2018. Beslut om förfrågningsunderlag, det vill säga vilka detaljkrav Region Skåne/Skånetrafiken ska ställa, beslutas alltså av politikerna i KTN presidie under hösten 2018. Beslut om tilldelning under 2019.