Framskjuten trafikstart för Spårvagnar i Lund

Pressmeddelande   •   Jun 30, 2017 10:30 CEST

Skiss över en möjlig utformning för spårvagnsdepån i Lund. Illustration: Tengbom.

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna fördröjs. Trots att Lunds kommun färdigställer spåren i tid kommer spårvagnarna att börja rulla först våren 2020.

Nya bygghandlingar för spårvagnsdepån i Lund tyder på att det kommer att ta längre tid att färdigställa depåbyggnaden och trimma in systemet, än tidigare beräknat. Enligt den nya tidplanen kan spårvagnstrafiken först starta våren 2020 i stället för som planerat september 2019.

Det är Region Skåne, via Regionservice, som ansvarar för att bygga och förvalta spårvagnsdepån i Lund. Ett tidigare beslut i regionfullmäktige om att investeringskostnad för spårvagnsdepån i Lund skulle reduceras, gjorde att depåns utformning och dimensionering behövde prövas i olika omgångar. Nu har projekteringskonsulterna arbetat fram ett uppdaterat förslag, och det står klart att det kommer att ta längre tid att få depån på plats.

Enligt uppdaterad tidplan är planerad byggstart för depån våren 2018. Byggnaden kan då stå färdig hösten 2019 och då kan även installation av depåutrustning och verkstad börja. Under vintern 2020 kan depån kopplas samman med spårsystemet och de första spårvagnarna kan börja provköra banan.

- För att säkerställa spårvägens kvalité och driftsäkerhet, måste vi tyvärr utöka byggtiden för depån. När spårvägen står klar, ska den bidra till både Lund och Skånes hållbara utveckling under lång tid framöver. Då är det helt centralt att vi fattar förnuftiga beslut som inte kompromissar med kvalitén, säger Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

- Lunds kommun anser att det är olyckligt att arbetet med depån fördröjts och att vi nu får en något framskjuten trafikstart. Det är dock en fördel att justeringen av tidsplanen görs nu och inte senare i projektet, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S).

Spårvagnsdepån, som blir granne med ESS i Brunnshög, blir uppställningsplats och verkstad för fordonen. Förutom underhållspersonal får även trafikledning och förare utrymmen i depån. Byggnaden förses med sedumtak och solfångare och certifieras i miljöklass guld/silver. Depåbygget planeras för att vid behov, kunna byggas ut i framtiden.

Trots framskjutningen av projektets tidplan kommer kommunens tidplan om att färdigställa infrastrukturen inte att ändras. Lunds kommuns avtal med staten gör att spårarbetena ska vara klara 2018; det som återstår för våren 2019 är vissa kringarbeten.

För mer information, kontakta:
Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden, Region Skåne nås genom Maria Eriksson, pressekreterare tel. 0725-971 427.

Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun:
anders.almgren@lund.se; tel. 0708-478 817.

Håkan Henmyr, projektchef Spårväg Lund C – ESS, Skånetrafiken

Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 3 Krösatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se