Ny tidtabell den 13 december – nyheter Skurup, Ystad och Sjöbo

Den 13 december byter Skånetrafikens alla bussar och tåg tidtabell. Nyheter i sydöstra Skåne är bland annat nattrafik Malmö-Skurup samt förbättrat turutbud under helgen på linje 301 Sjöbo-Ystad.

De stora nyheterna inom den skånska kollektivtrafiken finns i och runt Trelleborg som får Pågatågtrafik samt på Bjärehalvön där tunneln genom Hallandsås öppnas för trafik. På några linjer förbättras turutbudet, medan andra linjer kan få små tidsjusteringar eller ändrade körvägar. Bland nyheterna finns;

• Linje 301 Sjöbo - Ystad får en rejäl satsning under helgen. Det blir 6 fler turer i vardera riktning, vilket ger en buss i timmen i stället för som tidigare en buss varannan timme. För att få en bra koppling till busslinje 160 i Sjöbo som går vidare till Lund via Veberöd och Dalby kommer bussarna att starta 30 minuter senare från Ystad.

-De tidigare satsningarna på linje 301 tillsammans med bättre bytesmöjligheter mellan olika busslinjer i Sjöbo har verkligen gett resultat i ett större antal som reser kollektivt. Ett bra resande medger ytterligare satsningar. Med de nya turerna på helgen hoppas vi att ännu fler ser kollektivtrafiken som ett intressant alternativ, säger Håkan Kristiansson, affärsutvecklare på Skånetrafiken.

Nattrafik till Skurup - Rydsgård

• En annan nyhet är nattbuss från Malmö till Skurup/Rydsgård på helgerna. Sista Pågatåget Malmö-Skurup avgår 01.08 på helgerna. I ett samarbete med Skurups Kommun kommer en nattbuss att gå kl kl 02:08 och kl 03:08 natt mot lördag och söndag. De kommer att avgå från Malmö C, hållplats K, och stannar i Skurup och Rydsgård. Avgångarna är sökbara i Skånetrafikens reseplanerare men finns även i tågtidtabell, tåg 6 och körs som tågbuss mellan Malmö-Skurup-Rydsgård. Första nattbussen går natten mot den 19/12.
  • Fler turer införs även bland annat på linje 305 Skurup - Abbekås och linje 307 Skurup-Skårby-Ystad.
  • Pågatågen mellan Ystad-Malmö får justerade avgångstider och kommer inte längre att stanna vid Svågertorp.Stadstrafiken i Ystad anpassas till de nya tiderna för Pågatågen.

Ändrad körväg i Sjöbo

• I Sjöbo får linje 330 Hörby - Bjärsjölagård – Sjöbo, linje 338 Sjöbo - Lövestad – Tomelilla och linje 340 Fränninge - Vollsjö – Sjöbo nya körvägar i Sjöbo för att minska trafiken i centrum. Hållplatserna Ommavägen, Gamla torg, Mäster Nilsgatan och Allégatan försvinner, medan nya hållplatser tillkommer bland annat på Ommavägen vid Malenagymnasiet och på Ö Idrottsgatan vid Idrottsplatsen. En nyhet är att linje 330 stannar vid hållplatserna Sandbäck, Maltestorp och Åsums Fäladsväg. Se bifogade kartor.

Alla resor kan sökas i Skånetrafikens app eller på www.skanetrafiken.se. Här finns även tidtabeller med kartor som visar färdvägen.

Håkan Kristiansson, affärsutvecklare på Skånetrafiken

Tfn 0451-28 86 01

Eller

Tfn 0451-28 85 03