​Skånetrafiken inleder ett samarbete med VOI som gör det möjligt för resenärer att gratis testa elsparkcykel i Malmö och Helsingborg.

Skånetrafikens kunder får prova på elsparkcykel gratis

­Kombinationen elsparkcykel och buss eller tåg är perfekt för den som vill ta sig fram snabbt och smidigt hela resan från A till Ö. Det ska vara enkelt att välja bort bilen, slippa leta parkering och unna sig att resa hållbart även om det är en bit till närmaste hållplats, tågstation eller själva slutmålet.

- Våra kunder kan börja sin resa med elsparkcykel och sedan ta sig vidare med tåg eller buss eller göra tvärtom. Vi ser det som ett spännande och kreativt sätt att samarbeta med VOI. Vi hoppas att våra kunder tycker likadant och faller detta väl ut finns det möjligheter att utöka samarbetet ytterligare, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.

VOI är en delningstjänst för elsparkcyklar, som etablerades i Stockholm sommaren 2018, och nu finns även i Malmö, Lund och Helsingborg. Tjänsten har på kort tid blivit mycket populär och har idag runt 2 miljoner användare som gjort mer än 5 miljoner resor totalt runt om i Europa.

- Vi hoppas att Skånetrafikens kunder skall få upp ögonen för hur VOI kan komplettera deras kollektivtrafikresande. Självklart även locka de som normalt väljer bilen. VOI i kombination med Skånetrafikens utbud är oftast ett mer tids- och kostnadseffektivt alternativ. Vi är glada och stolta och ser fram emot ett möjligt utökat samarbete med Skånetrafiken, säger Erik Bergqvist, partnerskapchef på VOI Technology AB.

Erbjudandet att prova elsparkcyklar utan kostnad gäller alla resenärer som via skånetrafiken.se registrerat sig på Mitt konto, en sida med kundförmåner. Där kan man sedan klicka sig vidare och få en engångskod värd 50 kronor att använda hos VOI i Malmö och Helsingborg men inte i Lund där VOI har sommaruppehåll just nu. Erbjudandet gäller från 27 juli till sista oktober.

Som en del av ett hållbart och säkert resande med Skånetrafiken delar VOI ut 400 gratis hjälmar till resenärer som vill testa erbjudandet. Utdelningen av godkända och CE-märkta standardcykelhjälmar sker helgen 27-28 juli på Skånetrafikens kundcenter i Malmö och Helsingborg.

INFO/FAKTA

Elsparkcykel är ett fordon som klassas cykel. Viktigt att tänka på att elsparkcyklarna från VOI inte får tas på ombord på varken buss eller tåg. Dessa hyrs och lämnas tillbaka i samma stad.

Har man en privat elsparkcykel, som går att fälla ihop helt, kan den tas med som handbagage ombord på buss och tåg utan avgift. Elsparkcykel, som inte kan fällas ihop, kan i mån av plats tas med på tåg mot cykelbiljett men aldrig på buss.

För vidare information:

Skånetrafiken: Anne Aobadia, anne.aobadia@skanetrafiken.se, 072-466 93 21

VOI: Kristina Nilsson, kristina.nilsson@voiapp.io, 073-691 14 13. För pressbilder www.voiscooters.com

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 300 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,8 miljarder kronor och varje år görs fler än 167 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon