Laila L Sundström väljer att skänka sin del av Kundmiljonen till ridklubben i Arjeplog

Laila ger sin del av Kundmiljonen till Arjeplogs ridklubb

Lailas motivering
Arjeplogs Ridklubb drivs helt ideellt och har verksamhet 365 dagar/år. Klubbens ungdomsverksamhet bygger på att ungdomarna trivs på stallet. Klubben behöver däremot skapa en trivsam fysisk miljö och skulle behöva pengar till detta. En klubb med aktiva barn och ungdomar är det bästa för verksamheten.

Om föreningen
Arjeplogs Ridklubb består av ca 100 medlemmar, och är en förening som arbetar helt ideellt. Ridskolan har drygt femtio ridande elever i veckan, och håller ridlektioner måndag-torsdag. Under övriga dagar arrangeras, kurser, tävlingar och andra arrangemang. Klubbens anläggning har två olika stall med plats för totalt ca 20 hästar. Det finns ett isolerat ridhus som byggdes år 2000 med en ridbana på 20x60 meter. Utomhus finns det en paddock med en ridbana på 25x 67 meter.

Mer information om ridskolan hittar du på deras hemsida.

Ridsportens ledstjärnor
För att alla ska trivas och känna sig trygga inom ridsporten, både hästar och människor, har ridsporten samlats kring några ledstjärnor. Ledstjärnorna är inget projekt utan ett långsiktigt arbete för att skapa en idrott med hög etik och moral. Det finns två olika slags ledstjärnor; de som har med hästen att göra och de som gäller samspelet mellan dig och dina medmänniskor.

HÄSTEN
• jag behandlar alla hästar med respekt och hanterar hästen på ett sätt som jag kan stå för och som jag är stolt över inför omvärlden
• Jag ser till att hästen finns i en trygg och säker miljö och jag reagerar om den far illa
• Jag tränar och tävlar i samspel med hästen och kräver inte mer än vad vi har förutsättningar att klara av
• Jag ansvarar själv för att öka min kunskap och kompetens om hästen

MÄNNISKAN
• jag visar respekt för alla människor
• Jag bekräftar och berömmer andra
• Jag berättar öppen och tydligt om jag har olika uppdrag och roller
• Jag är en god förebild
• Jag tar ansvar och agerar om någon bryter mot våra regler

Stort GRATTIS till Laila och Arjeplogs ridklubb!

Se filmen när Laila gör sin utdelning:

Anneli Sjömark

Presskontakt Marknadschef 0911 - 23 13 59