Sparbankerna starka och långsiktiga ägare i Swedbank

Sparbankerna fortsätter att öka det gemensamma ägandet i Swedbank. Det samlade aktieinnehavet i Swedbank uppgår nu till nära 100 miljoner aktier och 9 % av aktierna till ett värde av över 19 miljarder kronor. Sparbanksgruppen är därmed näst största ägare i Swedbank. Det presenterades vid Sparbanksgruppens årsstämma i Kiruna.

Till styrelse i Sparbanksgruppen valdes:

Styrelseordförande:
Lennart Anderberg, Ordförande Sparbanken Alingsås AB, omval

Vice styrelseordförande:
Lennart Haglund, Ordförande Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, omval

Övriga ledamöter:
Sven-Olov Carlsson, Ordförande Sörmlands Sparbank, omval
Gusten Granström, Ordförande, Sparbanken Nord, omval
Leif Johansson, VD Sparbanken Skaraborg AB
Lennart Johansson, Ordförande Sparbanken Lidköping AB, nyval
Per Richardsson, VD Varbergs Sparbank AB, nyval
Tommy Svensson, Ordförande Orust Sparbank, omval

Lennart Anderberg tackade för förtroendet att fortsätta som ordförande för Sparbanksgruppen och uttalade

- Möjligheten att ha inflytande och kunna påverka som ägare är till nytta för både Swedbank och Sparbankerna och deras kunder och anställda. I en orolig omvärld med stora obalanser, valutarörelser, låg eller obefintlig inflation, omfattande interveneringar från centralbanker, svag tillväxt samt en allt snabbare urbanisering och digitalisering möter alla finansiella aktörer ständigt nya utmaningar. Med Sparbankernas styrka och sammanhållning är jag övertygad om att vi kommer klara våra framtidsfrågor som starka och långsiktiga ägare i Swedbank.

Lennart Anderberg, Ordförande Sparbankgruppen,

Sparbankernas förening för ägarfrågor i Swedbank, tel. 073-226 00 59

Sveriges drygt 60 Sparbanker runt om i landet är annorlunda banker med en gemensam värdegrund baserad på ett lokalt samhällsengagemang. Varje Sparbank har i sin verksamhetsidé inbyggt ett hållbart sätt att bedriva bank, till exempel genom att se till att pengarna kommer till nytta för Sparbankens verksamhetsområde genom den lokala kreditgivningen. En Sparbank är en lokal bank till skillnad från andra banker vilka har lokala bankkontor. Sparbankerna har inga enskilda ägare som kan kräva vinstutdelning, utan vinsten stannar kvar i sparbanken till nytta för banken, kunderna och samhället. En Sparbank har en möjlighet att avsätta delar av vinsten till näringslivsutveckling, idrott, kultur, skola och annat som skapar livskvalitet och trivsel i bankens verksamhetsområde.
De allra flesta Sparbanker erbjuder Swedbanks produkter och tjänster och samarbetar även kring IT och administration. Det orangea myntet med den klassiska sparbankseken i Sparbankernas logotyp symboliserar just detta samarbete mellan Swedbank och Sparbankerna.