Innovationer från sportnäringen i Västerbotten tar plats hos landslagen

Senaste året har varit ett innovationsrikt år bland företagen inom sportnäringen i Västerbotten. Bland de nya produkter, tjänster och tekniker som utvecklats har några redan nått utövare och ledare på högsta nivå.

Widman Timing har utvecklat en luftrenare för vallabodar. Redan i tidigt skede i utvecklingsfasen var de noga med att få ut prototyper på test hos sin tänkta slutkund – och responsen var fenomenal. Knappt innan produkten var färdig kom intresseförfrågningar från många håll och företaget har trots att produkten ännu inte marknadsförts sålt till några av landets största klubbar och ett av världens främsta skidskyttelandslag. Därtill finns skarpt intresse från fler landslag inom längdskidåkning och skidskytte.

– Har vi tur kan vi få med några av våra produkter redan till OS, det hade varit häftigt, säger Tord Widman på Widman Timing.

Fler bolag inom Västerbottens sportnäring har nått hela vägen upp till landslagsnivå. Photon Sports, som med sin moderna sensorteknik erbjuder ett av marknadens mest flexibla system för feedback vid träning och testning av snabbhet, har tillsammans med friidrottslandslaget testat ett demosystem.

– Stödet från projektet Sportup North har möjliggjort att vi kan testa och visa tekniken redan under utvecklingsarbetet. Testet med friidrottslandslaget har gett oss data på Sveriges bästa elitlöpare, och det här underlaget kan ligga till grund för framtida analys av sprintlöpning, säger Jonas Sjöberg på Photon Sports.