Everest hyllar det aktiva livet i stan.

Everest FW18: Skandinavisk och hållbar retro för alla väder

Everests höst- och vinterkollektion 2018 är skandinaviskt minimalistisk med retroinspirerade detaljer. Här möter funktionalitet design som passar såväl aktiva turer på berget som ett hållbart liv i staden.

I tre decennier har Everest skapat funktionella kläder för aktiva äventyrare i alla åldrar och utmanande väderförhållanden. Traditionen med utomhusupplevelse och glädje till naturen i centrum sitter kvar i sömmarna men med hjälp av fokus på funktionalitet, design och hållbarhet har varumärket klivit in i det aktiva stadslivet. Med FW18 utvecklar Everest det urbana äventyret som påbörjades föregående säsong.

– Med Everest vill vi hylla det aktiva livet, oavsett urbanista eller naturdyrkare. Vi fortsätter med berget och skogen som utgångspunkt men överför funktionaliteten till det aktiva vardagslivet i staden. Med vårt starka hållbarhetsfokus har vi skapat produkter som passar lika bra i naturen som i stadsmiljö, säger Kenth Olsson, Senior Designer Everest.

Everests damkollektion FW18 går i färgtonerna svart, puderrosa, beige khaki och mörk plommon medan herrkollektionen innehåller färgerna himmelsblå, röd, khaki grön och beige.

Naturrespekt
Kärleken och respekten till naturen är också genomgående i hela kollektionen och har varit en viktig aspekt i design och produktion. Materialen är tillverkade med hållbarhetsfokus med bland annat återvunna material tekniker som sparar vatten, energi och utsläpp. Dessutom är alla dunplagg RDS-certifierade. Samtliga material är utvalda och testade för att fungera i alla väder och är utrustade med funktioner som vändbara reflexer, vattentäta material, svetsade sömmar och andra justerbara detaljer.

Kollektionen från Everest finns tillgänglig i Stadiums butiker och online. För mer information, kontakt och produktutlån samt test: Angelica Larsson, PR och informationsansvarig Stadium, angelica.larsson@stadium.com, 0705803931.

Om Everest
Seeking the adventure of life in full control – mountain- or curbside. Drawing from our vast experience of the subarctic climate and ever-changing weather of the Scandinavian mountains we honor a Scandinavian design tradition which matches function with a clean expression and an attention for details. As well as our respect for nature. Our spirit is always in the outdoors but our looks and functionality are seamlessly translated to the conditions of urban life. We seek the life-enhancing experience where human skills meets its surroundings – on an untouched mountainside with fresh fallen snow or the neighbourhood playground.