Gå direkt till innehåll
På bilden ovan ses Fredrik Wångberg, CEO Strikersoft och sjukhusdirektör Karin Thalén i samband med att avtalet signerades.​​

Samarbetsavtal för innovationer och förbättringar i vården

Stockholms Sjukhem och Strikersoft har signerat ett treårigt samarbetsavtal för att tillsammans driva innovationer och förbättringar inom vården.

Det första projektet inom avtalet gäller ett nytt digitalt och mobilt arbetssätt för sjuksköterskor inom sjukvårdsverksamheterna på Stockholms Sjukhem, "Journal i läsplatta". Satsningen innebär att alla sjuksköterskor under 2020 kommer att utrustas med läsplattor.

Mer tid för vård
– Vi jobbar kontinuerligt med att förenkla och effektivisera vårt arbete så att större andel av arbetstiden kan läggas på vård istället för administration, berättar sjukhusdirektör Karin Thalén. Detta arbete kan inte göras utan digitala hjälpmedel och i Strikersoft har vi hittat en erfaren och kunnig partner som med samma engagemang och värdegrund som vi själva har kan utveckla dessa tillsammans med oss.

Patienten delaktig i dokumentation
– Syftet med detta sjukhusövergripande projekt är att skapa ett mobilt arbetssätt nära patienten och att också göra patienten mer delaktig i dokumentationen, förklarar Carin Åsen, IT-chef på Stockholms Sjukhem. Den nya tekniken gör att journaltexter kommer direkt in i journalsystemet TakeCare via fördefinierade mallar som finns i SwipeCare Hospital. Den nya mobila digitala arbetsplatsen kommer även att ge åtkomst till övrig digital administration som mejl, intranät och dokument.