De tävlar om årets ROT-pris

Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris tillkom för att främja ombyggande i Stockholm. I år tävlar fem byggnader om utmärkelsen och årets vinnare presenteras på ett frukostmöte den 19 september i Kulturhuset.

Bidragen till ROT-priset visar årligen på goda exempel hur byggnader tas tillvara och får en ny användning genom reparation, ombyggnad eller tillbyggnad. Ofta skapas också ett nytt sammanhang genom de nya verksamheterna och de människor som dras till dessa.

–  Vi får in bidrag med väldigt hög kvalitet och det är glädjande att så många Stockholmsbyggnader kan få nytt liv genom lyckade ROT-projekt. Juryn har nu en grannlaga uppgift att välja en vinnare, säger Elisabeth Martin, vd på Stockholms Byggmästareförening.

Årets nominerade till Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris 2014 är:

·  Hornstull

·  Julpsalmen 4

·  Kv Mercurius

·  Nya Carnegiebryggeriet

·  Sigma

För mer information om de nominerade projekten, se nedan.

Juryn för årets ROT-pris består av Anna-Greta Leijon (ordförande), Jan Wejdmark – Newsec, Anders Larsson – Thetis och Jan-Åke Lindgren – Sweco.

Mer information: Elisabeth Martin, vd Stockholms Byggmästareförening, 070-561 32 00, elisabeth@stockholmsbf.se.

Årets nominerade till Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris 2014:

Hornstull

Om- och tillbyggnad för att skapa ett nytt stadsdelscentrum i Hornstull med tunnelbaneuppgång, handelsplats med restauranger och butiker, bostäder och kontorslokaler.

Byggherre/fastighetsägare Bonnier Fastigheter AB

Byggentreprenör  Zengun AB

Arkitekt  Wester + Elsner Arkitekter AB

Adress  Långholmsgatan/Hornsbruksgatan, Stockholm

Kv Mercurius

Renovering av sju byggnader i Gamla stan från medeltiden och framåt. I husen finns kontorslokaler för Sveriges Riksdag och i bottenplan restauranger och butiker.

Byggherre/fastighetsägare Sveriges Riksdag

Byggentreprenör  Skanska Sverige AB

Arkitekt  Svante Forsström Arkitekter AB

Adress  Storkyrkobrinken 7A, Stockholm

Julpsalmen 4

Renovering och tillgänglighetsanpassning av Blomsterfondens seniorbostäder i Älvsjö.

Byggherre/fastighetsägare Föreningen Blomsterfonden

Byggentreprenör  Skanska Sverige AB

Arkitekt  Archistudio AB

Adress  Sylvestergatan 74-78, Stockholm

Nya Carnegiebryggeriet

Ombyggnad av en del av den kulturminnesmärkta industrianläggningen Lumafabriken i Hammarby Sjöstad.

Byggherre/fastighetsägare Fabege AB

Byggentreprenör  Reomti Bygg AB

Arkitekt  WAK Arkitekter AB

Adress  Ljusslingan 15, Stockholm

Sigma

Totalrenovering av ett bostadsområde i Upplands Väsby från 60-talet.

Byggherre/fastighetsägare AB Väsbyhem

Byggentreprenör  NCC Construction Sverige AB, Region Stockholm-Mälardalen