Stockholms Rådhus vann ROT-priset 2010

2010-06-02

Stockholms Rådhus vann ROT-priset 2010

– Vi är mycket glada och väldigt nöjda, säger Anders Bysell, arbetschef på PEAB som byggt om det ärevördiga Rådhuset på Kungsholmen i Stockholm. Projektet vann ROT-priset 2010. Priset delades ut vid en ceremoni den 2 juni i Rådhusets magistratsal.

– Nyckeln till framgången har varit det fantastiska samarbete vi har haft både med beställaren Vasakronan och med hyresgästen, där vi alla har fokuserat på att lösa uppgiften i takt med att överraskningarna har kommit fram. För överraskningar uppstår alltid i så här komplexa projekt! Inte minst den brand som uppkom i säkerhetssalen i juni 2008. Genom att alltid jobba framåt och tillsammans har vi ändå lyckats bli klara i tid, säger Anders Bysell. Totalt, inklusive underentreprenörer, har Peab sysselsatt cirka 300 hantverkare när bemanningen varit på topp.

– Ett så här omfattande projekt är naturligtvis alltid knepigt att genomföra, speciellt när tiden är knapp. Och det var många viljor som skulle tillgodoses innan det hela var klart. Nu känner vi oss stolta och belåtna, säger arkitekt Bosse Ericson på Ahrbom & Partner. Det är fjärde gången arkitekterna kan glädjas åt ROT-priset. Tidigare har de vunnit med bostadsprojektet Fjärdingsmannen i Enskede (1994), KTHs huvudbyggnad (1996) och KTHs bibliotek (2002).

Det var 2006 som regeringen fattade beslutet att hela Stockholms tingsrätt skulle lokaliseras till Rådhuset. En förutsättning var att Rådhuset byggdes om så att arbetsmiljö, säkerhet och tillgänglighet uppfyllde dagens krav. Arkitekterna Ahrbom & Partner hade redan tidigare blivit kontaktade av Vasakronan för andra ombyggnadsarbeten i Rådhuset. Nu fick de ett rejält uppdrag att varsamt göra ingrepp i byggnaden som ritats av Carl Westman och som stod klar 1915.

Främst är det två inre gårdar och miljön kring dessa som byggts om. Över gårdarna har ett glastak byggts och gårdsytan/golvet har höjts en våning. Härigenom har ett stort inomhusrum skapats med stor reception och vakt, väntrum med café och sju nya salar i två ellipsformade byggnadsvolymer i vardera två våningar.

ROT-priset, som instiftades av Stockholms Byggmästareförening år 1990, är ett årligt pris som tillkommit för att främja ombyggande i Stockholm. Priset ges till den beställare, arkitekt respektive byggentreprenör som bäst tillvaratagit byggnadens särdrag och kvaliteter.

Byggkostnad: 600 MSEK

Bruttoarea: 28 000 kvm varav 7 000 kvm tillbyggnad

Ytterligare information:

Anneli Albertsson, Stockholms Byggmästareförening, tfn 08-587 147 05

Anders Bysell, Peab, tfn 0733-33 91 68

Bosse Ericson, Arhbom & Partner, tfn 08-20 35 50

Svante Torell, Vasakronan 08-782 04 11

Högupplösta bilder finns på www.stockholmsbf.se/pressinformation

Juryns motivering:

”I en av stadens mest betydelsefulla byggnader har nya ändamålsenliga lokaler tillskapats. Genom att förädla befintliga innergårdar, återanvända ett sedan sjuttio år oanvänt torn och med tillägg av takkupor enligt ursprungsförslag från 1909 har Domstolsverkets förändrade lokalbehov kunnat tillgodoses utan krav på ny detaljplan.

I ett nära samarbete mellan byggherre, brukare och arkitekt har höga krav på säkerhet, funktionalitet och bevarande tillvaratagits på ett förtjänstfullt sätt. De nya tilläggen är tydligt avläsbara gentemot befintlig byggnad utan att nämnvärt inkräkta på dess ursprung.

Arbetet är i alla dess delar konsekvent genomfört vilket imponerar inte minst med tanke på projektets komplexitet och storlek. Omsorg i detaljer, material och akustikbehandling visar prov på både kreativitet och hantverksskicklighet. Trots en omfattande brand månader före inflyttning innehölls tidplan utan att göra avkall på utförandekvalité.

I ROT-projektet Stockholms Rådhus förenas mycket av det bästa i tvärdisciplinärt samarbete vilket varit en förutsättning för att säkerställa verksamhetens fortlevnad och Rådhusets betydelse för Stockholm.”

Juryns ledamöter:

Anna-Greta Leijon, ordförande

Lennart Ericsson, Lennart Ericsson Fastigheter AB

Jan Wejdmark, Newsec Corporate Finance

Johan Nordström, Skirner AB

Sekreterare: Lennart Granlöf, Stockholms Byggmästareförening

Stockholms Byggmästareförening är en lokal branschorganisation för bygg- och anläggningsföretag. Föreningen har ca 880 medlemsföretag och tillsammans med Södertälje och Gotland uppgår antalet medlemmar till ca 975 medlemsföretag.