Dags för Student-VM – ackreditera er nu

Det är bara dagar kvar till historiens första Student-VM i amerikansk fotboll i Uppsala. Stan står redo för att ta emot publik och 250 spelare för nära två veckor av inte bara spännande matcher utan också en hel del kringaktiviteter.

Vi tar tacksamt emot era ackrediteringsanmälningar via denna lank: http://www.uppsala2014.com/se/pressmeddelanden/media-accreditation

Student-VM invigs på Uppsala Konsert & Kongress den 1 maj kl. 17.00. Men lagen anländer med start redan den 25 april då Japan kommer med sin 93 personer starka trupp.

Den 8 maj arrangerar Upplands Idrottsförbund, Uppsala kommun och Uppsala 86ers ett antidopingseminarium med föreläsningar på Österängens IP, Student-VM:s matcharena.

Den 2-3 maj fram till lunch är det träningsläger för Mälarregionens amerikansk fotbollsungdomar upp till 13 år på Österängen. Den 3 maj mellan kl. 13 och 16 är det öppet hus för ungdomar mellan 9 och 19 år att testa amerikansk fotboll på VM-arenan.

Dessutom är några av Uppsala universitets nationer involverade i värdskap och kontakt med varsitt lag under mästerskapet. Grundskolor runtom i Uppsala har också engagerat sig i Student-VM genom temadagar om varsitt lag, som de sedan ska följa och gå och heja fram.

Ta gärna del av våra introduktionsfilmer om amerikansk fotboll där sporten beskrivs grundligt: http://www.uppsala2014.com/se/faq/how-you-play

Förutom nämnda Japan ställer följande lag upp i Student-VM: Kina, Mexiko, Finland och Sverige.

För Kina är det första gången som nationen över huvud taget spelar internationell amerikansk fotboll. Sporten har just börjat sin etablering i landet. Studentidrottslandslaget får spännande stöd från väst. Den amerikanske före detta superstjärnan Ricky Williams är en av coacherna, läs gärna mer i USA Today’s artikel: http://www.usatoday.com/story/sports/nfl/2014/02/12/ricky-williams-china/5438173/

Ett filmteam som har följt det kinesiska lagets väg mot internationell debut sedan december är på plats liksom det välkända produktionsbolaget NFL films som ska göra en film om Ricky Williams fotbollskarriär.

Läs gärna mer om den svenska truppen och Student-VM i Sveriges Akademiska Idrottsförbunds pressrum här på MyNewsdesk.

Matcherna i Student-VM livesänds på vår sajt www.uppsala2014.com.

Foto: uafotografen.se
Bilderna får användas i tryck och på webben

Martin Söderberg, projektledare
Student-VM i amerikansk fotboll