Sverige spelar om brons i Student-VM i amerikansk fotboll i Uppsala

Det är uppdukat för amerikansk fotbollsfest med matcher i världsklass när medaljerna i Student-VM ska fördelas i Uppsala i helgen.

Matchen mellan Sverige och Finland i Student-VM i amerikansk fotboll på lördag kl. 16 avgör vilket av lagen som tar brons i det historiska mästerskapet.

Sverige förlorade kvällens match mot Japan med 57-0 och ligger trea i tabellen efter suveränerna Japan och Mexiko.

- Vi är mycket nöjda med vår defensiv i dag, vi spelade med stort hjärta. Inför Finlandsmatchen behöver vi spetsa till offensiven. Och så blir det en nyckel för oss att få tillbaka vår running back Hampus Hellermark som vilade i dag. På papperet har vi ett lite starkare lag än Finland men i en match mellan grannländer kan allt hända, säger Leo Billgren, svensk förbundskapten.

Japan och Mexiko i sin tur, möts i vad som blir en match om guldet på söndag kl. 16.

- Det blir ett möte i världsklass – den bästa tävlingsmatch i amerikansk fotboll som hittills har spelats på svensk mark, säger Josef Åhman, generalsekreterare i Sveriges Akademiska Idrottsförbund som tillsammans med Uppsala 86ers arrangerar Student-VM.

I morgon kl. 18.30 möts Mexiko och Kina.

Matcherna direktsänds på hemsidan www.uppsala2014.com, under fliken LIVE. På hemsidan finns också matchreferat, intervjuer och information om spelarna.

Student-VM i amerikansk fotboll spelas på Österängens IP i Uppsala den 1-11 maj. Det är det första Student-VM:et någonsin i sporten och arrangeras av Sveriges Akademiska Idrottsförbund i samarbete med Uppsala 86ers, Svenska Amerikansk fotbollförbundet, Uppsala universitet, Sveriges lantbruksuniversitet, Upplands idrottsförbund, Fyrishov och Destination Uppsala.

Foto: Jonny Wadman/Sveriges Akademiska Idrottsförbund
Bilden får användas i tryck och på webben.

Fler bilder finns på flickr.com/studentidrott.

Martin Söderberg, projektledare
Student-VM i amerikansk fotboll