Musikbranschens män bjuds in till killsnack under storkonferens

Som en del i ett långsiktigt arbete för ett mer jämställt musikliv bjuder studieförbundet Studiefrämjandet nu in delegaterna på helgens musikbranschkonferens Where's the Music? till en lunch med killsnack. Konceptet bygger på materialet Killmiddag som jämlikhetsstiftelsen Make Equal tagit fram och Studiefrämjandet hoppas sätta igång ett samtal som kan fortsätta även efter konferensen.

- Visst är det viktigt att ordna panelsamtal och scener för jämställdhet som vi också gör på konferenser och festivaler som denna, men nu är det viktigt att killarna och männen också kommer igång och snackar om sin egen roll och sitt eget ansvar för att skapa förändring i musikbranschen, säger Jonas Kofod, utvecklingsledare för kulturverksamhet inom Studiefrämjandet. Vi hoppas förstås att många tycker att det nu är dags för det här, att lunchen blir fullsatt och att vi sätter igång ett samtal som kan fortsätta i branschen långt efter att den här konferensen är över.

Läs om Killmiddag: http://killmiddag.se/

Kollegornas killmiddag manual: http://www.killmiddag.se/images/kollegornasguide.pdf

(ENG) Coworker Guytalk manual: http://www.killmiddag.se/images/guytalk_coworkers-2017-12-04.pdf

Plats: Refens Grund, vån 2, Elite Grand Hotel
Lördag, Feb 10, kl.12.30-13.30

Where's the Music? är både en av landets största musikbranschkonferenser och en inomhusfestival för ny musik som anordnas i centrala Norrköping ungefär den här tiden varje år. Arrangörer är FKP Scorpio.
Läs mer: www.wheresthemusic.se

Studiefrämjandet är ett av landets största studieförbund och musikverksamhet i form av studiecirklar, utbildningar och arrangemang som konserter och festivaler utgör en stor del av den totala verksamheten.

För mer information:

Jonas Kofod, utvecklingsledare kultur, Studiefrämjandet riksförbundet

jonas.kofod@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.