Nemis på Rockstad: Falun 2011

Nemis på Rockstad: Falun 2011

Nemis och Rockstad: Falun utökar sitt samarbete och erbjuder nästa år festivalbesökarna en tredje scen med ytterligare 12 band på festivalen. Nemis står för "New Music In Sweden” och är Studiefrämjandets showcasescen för nya band & artister i Sverige.

Redan från festivalens start 2008 har Studiefrämjandet och Nemis haft en viktig roll i konceptet och nu utökas samarbetet alltså rejält med en helt egen scen för Nemis på festivalområdet. På Nemisscenen får de oetablerade banden än mer scenerfarenhet och en unik chans att vinna massor med nya fans samt möjlighet att knyta viktiga branschkontakter.

- Tack vare att Rockstad Falun har ett sånt gediget intresse av att även lyfta fram och stötta lite mer oetablerade band så har samarbetet klickat från första stund, vi har helt enkelt samma mission! säger Marcus Pehrsson på Studiefrämjandets riksförbund.

Rockstad: Falun kommer också att utse det nya specialpriset Årets hårdrocksakt bland finalisterna i Studiefrämjandets tävling Rockkarusellen. Vinnaren av specialpriset kommer att belönas med en spelning på Rockstad: Falun.

- Vi har redan från början gjort allt vi kan för att hjälpa oetablerade akter framåt, dels genom att erbjuda ordinarie platser på vår festival, dels i form av PR och coaching. Samarbetet med Studiefrämjandet gör att vi nu kan mer än fördubbla antalet oetablerade band på scen och det är en klockren ”win-win” situation för både oss, banden och besökarna, säger Jonte Samuelsson, Rockstad: Falun.

Rockstad: Falun går av stapeln 3-4/6 2011 på Lugnets skidstadion i Falun.

Etablerade band som i skrivande stund är klara för festivalen är: Sabaton, Raubtier, Dream Evil, Scar Symmetry och Deals Death

Rockstad: Falun räknar med totalt 30 band till denna 4:e upplaga av festivalen och inriktningen på musiken är hård rock, med fokus på melodiös hårdrock samt metal.

Bokning av intervjuer samt övriga förfrågningar kring Rockstad: Falun sker via pressansvarige Krister Lindholm som nås på krister@rockstadfalun.se eller telefon: 070-2773804

För mer information om Nemis, Rockkarusellen eller Studiefrämjandets musikverksamhet i övrigt kontakta Marcus Pehrsson, marcus.pehrsson@studieframjandet.se 0155-21 71 29