Start för Rockkarusellen 2009 i Sörmland

Start för Rockkarusellen 2009 i Sörmland

Nu drar äntligen Rockkarusellen 2009 igång!
Den 16:e januari äger de första deltävlingarna rum i denna musiktävling som arrangeras av Studiefrämjandet.

Nytt för i år
Säsongen 2009 är hela landet med och snurrar, från Ystad i söder till Kiruna i norr. Karusellen är uppdelad i 15 olika distrikt där sedan distriktsvinnarna tävlar mot varandra i en stor riksfinal i Eskilstuna den 16:e maj.

Inte mindre än 575 band uppträder på sammanlagt 400 spelningar under perioden januari t.o.m. maj! Nytt för i år är också att både publik- och jurypoäng hålls hemlig ända tills samtliga deltävlingar är klara. Priset till riksvinnaren blir bland annat en stor Sverigeturné samt även en turné i Tyskland.

Rockkarusellen i Sörmland
I Sörmlands karusell deltar 40 band/artister. Inte mindre än 16 ungdomsgårdar kommer att besökas av Rockkarusellen mellan den 16:e januari och den 3:e april.
De första deltävlingarna startar med en skräll den 16:e januari på fyra platser samtidigt med start kl.19.00:

Alive fritidsgård - Eskilstuna
Åkers fritidsgård - Åkers Styckebruk
Kryptan Inferno -Katrineholm
Koordinaten fritidsgård - Oxelösund

Alla deltagande grupper/artister gör totalt fyra spelningar var i deltävlingarna. Tio band går vidare till de två semifinalerna och i distriktsfinalen den 18:e april tävlar fem band om Sörmlandsstiteln varav ett är utvalt som wildcard av arrangörerna. Sörmlandspriset är förutom ett större antal spelningar än så länge hemligt.

Vad är Rockkarusellen?
Rockkarusellen är en av Sveriges största musiktävlingar, men har som huvudsyfte att ge oetablerade band och artister fler speltillfällen och därmed utvecklingsmöjligheter. Alla är välkomna att delta - oavsett musikstil, ålder och erfarenhet. Tävlingen startade i Östergötland 1987 och körs 2009 för första gången i hela Sverige. Rockkarusellen genomförs av Studiefrämjandet.

För mer information, besök www.rockkarusellen.se eller kontakta Marcus Pehrsson på Studiefrämjandet, marcus.pehrsson@studieframjandet.se 0155-21 71 29