Stor konkurrens om tio platser på Umeå Opens Nemis-scen

Stor konkurrens om tio platser på Umeå Opens Nemis-scen

Studiefrämjandet Musik och Umeå Open släpper nu de tio akter som kommer att spela på festivalens Nemis-scen. Intresset för att spela på scenen har varit enormt, närmare 500 band anmälde sig via festivalens hemsida jämfört med fjolårets 260 anmälningar. Efter ett intensivt juryarbete är vi mycket glada att kunna presentera följande startfält:

Ahead
Ahead är ett rutinerat pop-punkband med ett stort bultande hjärta. De fyra barndomsvännerna varvar glädje med motgång, reslust med hemlängtan, pop med rock i ett levande framträdande. Rikta blickarna mot Västerbottens musikhimmel fredag den 1 April då denna brinnande komet passerar Pub Freja.http://www.myspace.com/aheadband

Black Sheep Parade
I en tid där hardcore allt mer liknar elitidrott är Black Sheep Parade bandet som gärna representerar den smutsiga korplagsdivisionen. Utan hänsyn till spelregler och personlig säkerhet attackerar de punkbollen med ett enda syfte: Total utplåning!http://www.myspace.com/blacksheepparade

Final Days Society
Final Days Society är ett postrock/indie-band från Växjö. Bandet har fram till 2011 hunnit göra många spelningar runt om i Sverige och 2 Europa turnéer där de har delat scen med bla. Junius och God is an astronaut. Bandet kommer att släppa sitt andra album "Ours is not a caravan of despair" i April.http://www.myspace.com/finaldayssociety

Map of Moscow
Map of Moscow är en storstilad vandring mellan arenarock, disco och electronica. Bandet väver samman allt de älskar med lika delar elegans och uppriktighet. Musiken är full av förtjusande svärta och driven vilsenhet att få kommer att kunna värja sig. Det här är en ångvält - hela tiden med tårarna inom räckhåll.http://www.mapofmoscow.se/promo_kit_2010/

My Sound of Silence
Reverb och livsnödvändiga melodier. Mörk pop och ljusa harmonier. My Sound of Silence blandar akustiska gitarrer, sammanvävda röster och golvpukor med ekon från El Perro del Mar, Bon Iver och granskogarna i Skröven och Odensåker. Tack vare Umeå sammanfördes denna duo som släpper sin debut-EP till hösten. http://www.youtube.com/watch?v=UpffZct-PSk

Oh my O
Oh my O är ett stockholmsbaserat sexmannaband som bildades för drygt ett år sen, av bandets sångerska och låtskrivare Olivia Sandell.Oh my O´s musik kan beskrivas som dynamisk pop med stor frihet att ta in influenser från andra genrer. Deras speciella instrumentering har bidragit till att de hittat ett eget sound och med melodier, som inte alltid tar dig dit du förväntar dig, skapar de popmusik som arrangeras för att ge varje låt en egen karaktärhttp://www.ohmyo.se

Pets
Den svenska kvartetten PETS, bildad 2004 i Storsveden på den norrländska tundran, är det närmaste man kan komma ett övernaturligt fenomen. Medlemmarna förenades tack vare deras gemensamma passion för Kinks harmonier, energifyllda drivande melodier från tidiga Motown akter som The Isley Brothers and sist men inte minst den svenska jazzlegenden Jan Johansson.Detta resulterar i en lysande pop som förankras av Jonte Olssons glasklara röst. Det är omöjligt att förbise gruppens ursprung. Rötterna från det Hälsingska landskapet har lämnat en rå, vild klang i musiken.http://www.petspetspets.se

Salenko Salenko
Salenko Salenko kommer från Skellefteå. De har nyss släppt EPn "Excuse all the blood EP" som släpptes som både cd/r och kassett på skelleftebolaget Periferin. Salenko spelar reverbdränkt postpunk.www.myspace.com/salenko1994

First Love, Last Rites
First Love, Last Rites är en kraft att räkna med, en våg av distortion och lågt mixad sång. Någon nämnde My Bloody Valentine, en annan har dragit paralleller till Deerhunter. Båda har rätt. Och fel. First Love, Last Rites handlar först och främst om att ge sig hän och att inte vilja vara till lags. Det är hela självbetitlade albumet, släppt via Nomethod Records, bevis på. Drivna shoegazeflörtar samsas med smittande popmelodier i ett giftermål med distad och långt ifrån fadd eftersmak.
www.myspace.com/fllr

You Say France and I Whistle
You Say France & I Whistle började deras musikaliska resa 2006. I startgropen var visionen ett öppet förhållande till att skapa musik: ett bricolage av stilar och uttryck. De musikaliska influenserna var många: allt från Beach Boys till Daft Punk. Bandet har tre leadsångare, något som föll sig naturligt redan från början, vilket skapar dynamik i musiken. På scen kan man dessutom förvänta sig att få festa på med bandets scenografi - ett rejält gäng med mjukisdjur. http://www.myspace.com/yousayfrance

Kontakt: Robert Tenevall, Studiefrämjandet i Umeå 090-13 57 00, robert.tenevall@studieframjandet.se

Läs mer om Nemis – New Music In Sweden på http://www.nemis.se
Nemis är en del av Studiefrämjandet Musik: http://www.studieframjandet.se/musik

Festivalinfo:
Inomhusfestivalen Umeå Open arrangeras för fjortonde året 28 mars - 3 april 2011 av Umeå Kulturförening Humlan. 28 - 31 mars & 3 april genomförs festivalens veckoprogram runt om i Umeå. 1 - 2 april huserar festivalen som vanligt på Umeå Folkets Hus.