Skip to main content

Kristian von Seth och Nicole Rosvall: Författare till Stureplansundersökningen

Bild   •   Feb 03, 2011 10:00 CET

Kristian von Seth och Nicole Rosvall vid Företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet har skrivit en magisteruppsats som tittar på hur det kommer sig att Stureplanskrogarna, trots dålig service, har en trogen kundkrets.
Licens Creative Commons erkännande (?)
Storlek 1,11 MB
Format .jpg
Bildmått 1936 x 1296 pixlar

Kommentarer (7)

    Intressant att SU godkänner en rapport med så tunnt antal medverkande respondenter!

    Känns lite lattjo-lajban över det hela. Oseriöst!

    Mvh

    Nils

    - Nils - 2011-02-11 14:23 CET

    Hej Nils,
    Studien är en magisteruppsats där djuplodade kvalitativa intervjuer vanligtvis brukar ligga på runt 10-15 stycken. Detta är alltså ingen kvantitativ studie och inte heller någon forskningsrapport eller doktorsavhandling. I och med att en begränsad målgrupp har valts (besökare på Stureplans nattklubbar som inte får regelbunden VIP-behandling) var målet snarare att undersöka och gräva djupare i ett fenomen, i detta fall konsumentbeteendet och vad som driver konsumenterna att besöka nattklubbar på Stureplan.

    Mvh
    Kristian och Nicole

    - Press - 2011-02-16 12:54 CET

    Att kalla en undersökning bland era polare som partar på Stureplan för "fenomen" samt generalisera det till att de skulle kunna representera konsumenterna som frekvent besöker Stureplan är väl att ta i.

    Dock ser jag ett värde i att undersöka tankarna kring de verkliga konsumenterna (dvs ett underlag på fler än 10 pers) som frekventerar Stureplan för att höra varför, men jag tror att vi alla vet svaret:

    Det finns inga andra bra alternativ.

    Jämför med partykulturen i New York, Paris, London och Berlin där epicentren ofta roterar runt stadsdelarna i takt med att "den kreativa eliten" flyttar in. Jmf Meet packing district, Brooklyn, Kreutzberg, Neu Köln osv.

    Stockholm är väl för litet helt enkelt där det har skapats ett monopol kring Stureplan. Utbrytare som "under ground-klubbar" som Kruthuset och Pluto vinklar ju sig inte till den stora massan som ju fortf vill åt de snygga tjejerna på Stureplan.

    Hur som helst tror jag att ni kunde gjort mycket bättre ifrån er om ni gett ämnet rättvisa och inte behandlat det som nästa stepping stone mot civ. ek. för att sedan för alltid lägga det bakom sig.

    /Nils

    - Nils - 2011-02-16 22:17 CET

    Tack Nicole och Kristian!

    Ni inspirerade mig till nedanstående krönika, som dels gått ut i Dagens Handels Nyhetsbrev (ca 17.000 mottagare) och dels spridits via facebook och mynewsdesk.

    ***********************

    http://www.dagenshandel.se/dh/dagensh.nsf/0/AAAC2FD3E359AA1FC1257869002BBDA3?open

    - Mats Wallin - 2011-04-07 09:18 CEST

    Hej Nils,

    Det känns som att du har en felaktig, och möjligtvis något naiv, bild av vad syftet med en kvalitativ studie är. Hade författarna genomfört en kvantitativ studie, som du förespråkar, så hade de visserligen kunna generalisera resultatet på en större population. Frågan är om en sådan studie hade gett något intressant resultat överhuvudtaget.

    I mina ögen görs ingen ansats till att generalisera till alla besökare utan att bidra till en fördjupad förståelse för det fenomen man undersöker. Jag tror i övrigt att ni kan ha en något felaktig bild av vad ett "fenomen" är men det är ju bara att slå upp första sidan i vilken metodbok som helst så ska det nog snart vara löst (Mitt tips är Alvesson, Sköldberg 2004, Reflexive methodology)

    - Filip - 2011-05-10 08:53 CEST

    Hej Filip,

    jag tror nog att det kommer lösa sig till det bästa för samtliga inblandade i denna soppa, inkl. författarna, så det är nog ingen fara på taket!

    Livet rullar vidare, med eller utan källkritik eller mediokra uppsatser, och det är inte mycket vi kan göra åt det. Bara det är ju ett fenomen i sig.

    /Nils

    - Nils - 2011-05-11 11:15 CEST

    Flera år har nu gått. Och det har löst sig för samtliga inblandade i denna soppa, inkl. författarna.

    - Clabbe - 2016-01-07 13:16 CET