Entreprenörer som vill lösa vår tids utmaningar möts i Berlin

Tillgång till hållbar energi, biologisk mångfald, fattigdom, hunger, demokratisering,– listan kan göras lång på vår tids samhällsutmaningar. Därför behövs problemlösande entreprenörer som med sitt företagande kan bidra till en bättre värld.

- På Great Challenges Berlin sammanför vi svenska och tyska startups, investerare och etablerade företag för att generera nya kontaktnät och affärsmöjligheter, säger Ulf Eriksson, VD på SU Innovation.

- Tyskland är Sveriges största exportmarknad och har en otrolig startupscen. Genom EU-projektet Basic (Baltic Sea Innovation Network) och våra partners i Berlin arrangerar vi Great Challenges, för att göra det lättare att lära känna den tyska marknaden, säger Maja Brisvall, projektledare för Great Challenges.

Svenska startups kan fram till 16 december ansöka att få medverka via www.greatchallenges.org och den 19 december kommer definitivt urval att ske. Konferensavgift och kontorsplats i entreprenörshuset Betahaus i Berlin, som blir navet under vistelsen, är kostnadsfritt för utvalda startups.

Om SU Innovation

SU Innovation uppmuntrar och stödjer forskare, studenter och entreprenörer att kommersialisera forskning och idéer till framgångsrika produkter och tjänster på marknaden. SU Innovation gör detta på uppdrag av Stockholms universitet som ett dotterbolag till SU Holding.

SU Innovation driver även CSES (Center för Socialt Entreprenörskap Stockholm) som stimulerar och stödjer utvecklingen av sociala innovationer. Syftet är att bidra till framväxten av nya företag och organisationer som löser angelägna sociala problem. Centret finansieras av svenska ESF-rådet. www.cses.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.