Lågt förtroende för elhandelsbolagens miljöarbete

Lågt förtroende för elhandelsbolagens miljöarbete

På bilden:Anna Ehnhage och Karin Svantesson

Bristande transparens, låg autenticitet och dåligt rykte. Tre orsaker till varför konsumenter inte upplever elhandelsbolagens miljöarbete som trovärdigt. De senaste åren har efterfrågan på miljövänlig el ökat stadigt. Förutom att konkurrera med pris och service har energiföretagen tagit fram strategier för att skapa mer hållbara organisationer och miljövänliga erbjudanden, dock utan vidare framgångsrikt resultat. Detta framkommer i en civilekonomuppsats om konsumenters förtroende för elhandelsbolagens miljöarbete som nyligen lagts fram vid Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet.

Anna Ehnhage och Karin Svantesson har undersökt vad som påverkar förtroendet för elhandelsbolagens miljöarbete. Resultaten indikerar att förtroendet för företagens miljöarbete generellt är lågt. Förtroendet styrs av ett antal faktorer, som upplevd autenticitet och grad av transparens. Autenticitet anger om konsumenter upplever att företagen håller vad de lovar. Respondenterna i undersökningen uttryckte även en vilja att förstå verksamheten, något som kan vara en utmaning när det gäller tekniska system och svårtolkade data av exempelvis prissättningen på el.

- Detta ställer alldeles särskilda krav på hur företagen kommunicerar, och uppenbarligen är det något som flertalet större energibolag har misslyckats med. För att konsumenter ska ha förtroende för ett företag och dess kommunikation behöver företaget aktivt förhålla sig till faktorerna vi har kommit fram till påverkar, säger Anna Ehnhage och Karin Svantesson.

Något som även påverkar förtroendet är hur media skildrar elhandelbolagens verksamheter. Energibranschen är ständigt aktuell i media, särskilt vintertid när temperaturen sjunker och elkostnaderna stiger. Att få stort utrymme i media kan generellt låta som något bra men majoriteten av gångerna branschen eller någon av dess aktörer nämns i media är det i negativa ordalag. Det handlar bland annat om höga elpriser, VD-ersättningar eller stillastående kärnkraftverk och inkonsekvent miljöprofilering. Trots företagens omfattande kommunikations- och marknadsföringssatsningar har problem relaterade till företagens verksamheter accentuerats i media och, enligt undersökningen, ytterligare försämrat konsumenternas förtroende för branschen.

- Vår undersökning visade att trots att respondenterna var positiva till enskilda företag, spred sig deras låga förtroende för branschen som helhet ut till företagen. En rimlig tolkning av detta är att hela branschen drabbats av de felsteg och den profilering som ett fåtal stora bolag har gjort, säger Anna Ehnhage och Karin Svantesson.

Resultaten från undersökningen indikerar att elhandelsbolagen genom bättre kontroll av hela verksamheter, ökad transparens och handlingar som är i linje med miljökommunikationen ökar förutsättningen för företagen att få konsumenters förtroende. Företagen och branschen i stort bör således agera gemensamt för att konsumenternas förtroende för de enskilda förtagens miljöarbete ska kunna förbättras.

För mer information, vänligen kontakta Anna Ehnhage, annaehnhage@gmail.com, 070-747 85 80 eller Karin Svantesson, karinsvantesson@hotmail.com, 070-597 10 04.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.