Nytt masterprogram: IT-projektledning på distans

Från och med hösten 2011 erbjuder Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet ett nytt masterprogram i IT-projektledning. Studierna bedrivs helt på distans och programmet är flexibelt och platsoberoende. Studenterna får de kunskaper och färdigheter som krävs för att leda och planera större IT-projekt. Genom ett nära samarbete med näringslivet får studenterna praktisk projekterfarenhet.

Programmet tar upp viktiga stödverktyg som projektplanering, ekonomi, förhandlingsteknik, affärsjuridik och kontroll av IT-projekt (budget, planering etc.). Även ledarskap, gruppdynamik, information och kommunikation behandlas. Projektledning, affärsstrategier och IT-projekt, projektstyrningsmodeller, in- och outsourcing samt så kallade agila modeller ingår också. Programmet avslutas med att studenterna skriver en masteruppsats.

– Många väntar ett par år innan de påbörjar högre studier eller vidareutbildar sig. Under tiden har en del hunnit bilda familj, skaffat ett jobb eller flyttat utomlands. Då är det viktigt att kunna erbjuda studenterna ett program med stor flexibilitet och möjlighet att hålla kostnaderna kring studierna på rimlig nivå, säger Gunnar Wettergren, programkoordinator vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

Lärare och handledare från såväl universitetsvärlden som näringslivet ger stöd och hjälp under hela utbildningen. Teorikunskaperna får studenterna även tillämpa i praktiken ute på företag.

Distansstudier ger flexibilitet
Masterprogrammet IT-projektledning ges helt på distans och möjliggör för studenterna att själva välja tid och plats för studierna. Tanken är att programmet ska vara tillgängligt för alla, oberoende av levnadssituation. Utbildningen passar perfekt för alla som vill vidareutbilda sig eller kombinera arbete med studier, men har begränsad möjlighet att regelbundet delta i föreläsningar och seminarier.

Läs mer på: http://dsv.su.se/utbildning/masters/sitpo/

Ytterligare information

Gunnar Wettergren, programkoordinator, Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet
E-post: gunnarw@dsv.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.