350 besökare till Öppet hus vid Mobile Life Center i Kista: "Sverige är ledande för forskning och utveckling av mobila tjänster"

350 personer från näringsliv, industri, akademi och myndigheter, besöker idag Mobile Life Center i Kista som håller öppet hus. Vid Mobile Life kombineras forskning om ny mobil teknik och användarvänlighet med nya sätt att förmedla dessa tjänster till konsumenterna. I utställningen, där 11 olika mobila tjänster demonstreras av forskare och samarbetspartners, visas helt nya möjligheter att använda mobil teknik. Under dagen talar välkände professor William Gaver, University of London, om sin forskning om interaktiv teknologi i vardagen.

Mobile Life leds av professor Kristina Höök, docent Lars Erik Holmquist, docent Oskar Juhlin och docent Annika Waern.

- Mobile Life centret ligger i framkant när det gäller utvecklingen av mobila tjänsterna för spel, lek, social samvaro, känslor och allt det som gör livet spännande. Inom detta område finns stor potential för tillväxt och arbetstillfällen. Vi förenar en lång tradition och kunskap om användarorienterad metodik med stark teknisk kompetens, inte minst när det gäller utvecklingen av nya sätt att interagera med teknik. Ett långsiktigt samarbete mellan industri och forskning ger oss möjlighet att skapa ett brett framtida utbud mobila tjänster och applikationer som människor vill ha och gillar. Det är också den typen av verksamhet vi bedriver här vid Mobile Life VINN Excellence Centre i Kista sedan starten för två år sedan, säger Kristina Höök, professor i människa-maskin interaktion vid Stockholms universitet.

Kristina Höök har nyligen, av tidningen Computer Sweden, utsetts till en av landets mest inflytelserika kvinnor inom IT-sektorn. På samma lista finns även "speldrottningen" Annika Waern. Hon har en central ställning i utvecklingen av framtidens mobila tjänster och har varit spindeln i nätet i EUs stora forskningprojekt om mobila spel.

- Vi utforskar tjänster där spel kan flyttas från mobilen och ut i den verkliga världen, säger Annika Waern.

Totalt omfattar centrets forskningsverksamhet ungefär 210 miljoner kronor under tio år genom engagemang från medverkande akademiska och industriella aktörer. Industrin, universitetet och VINNOVA finansierar vardera en tredjedel av verksamheten.

För ytterligare information kontakta:
Kristina Höök, professor, Mobile Life Centre, mobil 070-5617035 e-post, kia@dsv.su.se,
Oskar Juhlin, docent, Mobile Life Centre, mobil 070-379 39 64, e-post oskarj@tii.se
Lars Erik Holmquist, professor, Mobile Life Centre, mobil 0703-55 85 00, e-post leh@sics.se
Annika Waern, docent, Mobile Life Centre, tfn 08-6331618, mobil 070-3363916, e-post annika@sics.se

Se även http://www.mobile-life.org/

För bilder på forskare eller demos, kontakta: press@su.se eller tfn 08-16 40 90

Fakta om VINN Excellence Center
VINN Excellence Center är en form för samverkan mellan näringsliv, offentlig verksamhet samt universitet och högskolor, forskningsinstitut och andra forskningsutförande organisationer. Centrumen fokuseras mot såväl grundforskning som tillämpad forskning och ska verka för att ny kunskap och ny teknik leder till nya produkter, processer och tjänster. VINNOVAs ambition är att få till stånd 25 VINN Excellence Centers som finansieras under 10 år.

Fakta om Mobile Life VINN Excellence Centre
Mobile Life-centret etablerades vid Stockholms universitet i april 2007 och har finansiering från VINNOVA och sina industripartners fram till mars 2017. Forskningen fokuserar på konsumentorienterade mobila och "allestädes närvarande"- tjänster inom alltifrån underhållning och social kommunikation till arbete och samhällstjänster. Vid Mobile Life-centret arbetar cirka 25 forskare från DSV, SICS och Interaktiva Institutet. Partner i centret är Microsoft Research Ltd, Ericsson Research AB, Sony Ericsson, TeliaSonera, och samhällsorgan som Stockholms stad, Kista Science City AB and STING. Centret har ett användarcentrerat perspektiv på tjänster för det framtida mobila livet.

För mer information om William Gaver, se: http://www.gold.ac.uk/design/staff/gaver/

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.