Arbetslivets två stora trender standardisering och projektorganisering leder till en kamp om kunskapsöverföring

Dagens arbetsliv utmärks av två trender, standardisering och projektorganisering. Projekt ger flexibilitet medan standardisering ger kostnadseffektivitet men de två trenderna är inte alltid förenliga. Det är vanligt att problem uppstår i kunskapsöverföringen mellan moderorganisationen och ett projekt, det blir en kamp om standardiserad kunskap. Det visar en ny avhandling i företagsekonomi av Irene Martinsson vid Stockholms universitet.

Ett projekt är en tidsbegränsad organisationsform inom ett avgränsat område som har fått en central roll för såväl företagens långsiktiga överlevnad som för deras kortsiktiga effektivitet. För att projektet ska vara framgångsrikt och för företagen ska bli konkurrenskraftiga måste dock kunskapen från projektet överföras innan det avslutats, vilket inte alltid sker. I sin avhandling synliggör Irene Martinsson hur standardiserad kunskap överförs och hon utforskar vilka speciella problem och möjligheter projektorganiserade företag ställs inför när kunskap standardiseras. Avhandlingen bygger på elva intervjubaserade fallstudier från bygg- och IT-sektorn.

-                Det är svårt att överföra standardiserad kunskap. Standardisering är en kamp där moderorganisationen brottas med att överföra kunskap till och från projekt. Tidigare forskning och praktiker behöver begrepp som kan beskriva var problem uppstår och hur de bör hanteras, säger Irene Martinsson.

I sin avhandling utvecklar hon ett nytt ramverk som identifierar standardiserad kunskap och analyserar överföringsprocessen. Det nya ramverket är designat för att beskriva såväl lyckad som misslyckad kunskapsöverföring och identifierar även var eventuella problem uppstår. Resultatet visar att standardiserad kunskap är svår att fånga och kontrollera.

-                Kärnan i standardiseringen är ett ideal som omfattar kunskap som bundits till projektmedlemmen, teamet, den permanenta organisationen samt den standardiserade produkten. I kärnan pågår en kamp om äganderätten över kunskapen, säger Irene Martinsson.

Det nya ramverket visar att standardiserad kunskapsöverföring är en lång resa där varje del av resan fyller en uppgift i standardiseringen. Ramverket visar också att den långa kunskapsöverföringsresan sällan sker, och att kunskap tenderar att överföras den kortaste vägen, det vill säga via projektmedlemmarna, samt identifierar svårigheterna med att aktivera den permanenta organisationen för att ta tillvara, standardisera och sprida erfarenheter från pågående och avslutade projekt.

- Att överföra standardiserad kunskap mellan projekt innebär att väga regler och rutiner mot lokal anpassning, tillägger Irene Martinsson.

Avhandlingen visar att standardiserad kunskap som överförs är omfattar mer än rutiner såsom tillexempel lokala kontakter, problemlösning inom kundens affärsområde samt anpassning av den standardiserade produkten.

Avhandlingens namn: Standardized Knowledge Transfer. A study of Project-Based Organizations in the Construction and IT Sectors.

Ytterligare information
Irene Martinsson, Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet, tfn 08-473 31 45, 076-13 81 956, e-post im@fek.su.se

Vid Stockholms universitet pågår utbildning och forskning på högsta nivå. Universitetet deltar i regionala, nationella och internationella samarbeten, i debatt och i samhällsutveckling. Här är mer än 50 000 studenter och 6 000 medarbetare verksamma inom humaniora, juridik, naturvetenskap, samhällsvetenskap och lärarutbildning i en miljö där öppna sinnen möts och utvecklas. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.