Faktatillit i fokus för Stockholms universitet i Almedalen

Vid årets Almedalsvecka diskuterar Stockholms universitet samhällsutmaningar utifrån dagens kunskapsklimat. Den 3 och 4 juli samtalar forskare och inbjudna gäster i tre seminarier om hur faktatillit kan motverka faktaresistens. Utgångspunkterna är ämnen som miljökemi, journalistik, statsvetenskap och datavetenskap.

Måndag 3 juli
I första seminariet diskuteras hur stort problemet med faktaresistens är, i mediedebatten och i akademin. I medierna skrivs mycket om kemikalier, ofta med fokus på barn. Vad händer sedan – i sociala medier och i opinionsbildningen? Mer om seminariet Kemikalier och faktaresistens – hur farlig är blandningen?

Senare samma dag diskuteras hur det offentliga samtalet präglas av oro för faktaresistens. Vad kan och bör göras utifrån olika infallsvinklar – som akademi, politik, folkbildning och medier. Hur skapar vi ett samhälle präglat av faktatillit? Mer om seminariet Motverka faktaresistens är allas ansvar – men vem gör vad?

När? 3 juli kl 13.00–14.00 och 15.00–16.00
Var? St Lars ruin, Syskongatan, Visby

Tisdag 4 juli
På tisdagen diskuteras teknologins framsteg som gör att allt fler beslut kan fattas automatiskt. Företag och organisationer kopplar ihop information från olika källor och får en ingående bild av oss. Vad innebär det för individ och samhälle? Kan det nya forskningsfältet ”digital humanvetenskap” presentera lösningar?Mer om seminariet Algoritmen – landvinning eller hot mot demokratin?

När?
4 juli kl 11.00–12.00
Var? St Lars ruin, Syskongatan, Visby

Vilka medverkar?

Från Stockholms universitet medverkar: rektor Astrid Söderbergh Widding; Karin Helander, professor i teatervetenskap och vicerektor för humanvetenskaperna; Christina Rudén, professor i regulatorisk ekotoxikologi; Ester Pollack, docent i journalistik; Michele Micheletti, professor i statsvetenskap; Henrik Boström, professor i data- och systemvetenskap samt Cecilia Magnusson Sjöberg, professor i juridik.

Se vidare information om forskarna

Inbjudna gäster: Hanna Stjärne, VD Sveriges Television; Emanuel Karlsten, journalist och föreläsare sociala medier; Lina Hultkvist, ordförande Sveriges Elevkårer; Ulf Dernevik (MP), politiskt sakkunnig hos kultur- och demokratiministern; Christian Ottosson (C), kommunalråd i Huddinge; Janne Elvelid, Public Policy Manager Nordics, Facebook; Per Grankvist, samtidsanalytiker och författare; Fredric Karén, chefredaktör och ansvarig utgivare Svenska Dagbladet samt Charlotta Tjärdahl, v. ordf. Sveriges Förenade Studentkårer.

Moderator: Andreas Ekström, journalist, författare och föreläsare.

Följ oss på Twitter: @stockholms_univ#faktatillit#SUiAlmedalen

Många forskare från universitetet medverkar dessutom i egna och andras program under Almedalsveckan. Vilka de är uppdateras löpande på www.su.se/almedalsveckan

För ytterligare information kontakta:
Per Larsson, kommunikatör Stockholms universitet: 070-581 12 13, per.larsson@su.se

Stockholms universitet - hos oss ger utbildning och forskning resultat.

Vi är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder.
En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.