Fler betalande studenter söker till universitetet

Stockholms universitet är ett av de mest attraktiva svenska lärosäten för internationella masterstudenter. Antalet avgiftsskyldiga studenter som sökt till Stockholms universitets internationella masterprogram höstterminen 2012 är över 50 procent fler jämfört med året innan, det första året med studieavgifter för utomeuropeiska studenter.

– Detta är ett glädjande bevis på att Stockholms universitet håller hög internationell klass och är ett prioriterat val bland internationella studenter trots införandet av studieavgifter samt att höstens rekryteringsarbete varit lyckosamt, säger Lena Gerholm prorektor vid Stockholms universitet.

En stor ökning har skett bland de utomeuropeiska studenterna, över 50 procent fler ansökningar jämfört med hösten 2011. Totalt sökte i år 4 664 avgiftsskyldiga studenter till Stockholms universitet, motsvarande siffra året innan var 3 015. Studenter från Kina, Bangladesh, USA och Etiopien står för en stor del av ansökningarna.

Det totala antalet sökande till Stockholms universitets internationella masterprogram höstterminen 2012 är 30 procent fler jämfört med året innan. Nytt för i år är att flest sökande från Europa kommer från Storbritannien. Totalt är det 6 444 sökande masterstudenter, jämfört med 4 949 året innan. De populäraste programmen är inom ämnet företagsekonomi.

Till höstterminen 2011 införde regeringen studieavgifter för studenter från tredjeland, det vill säga länder utanför EU/EES och Schweiz. Avgifternas storlek bestäms av universiteten och högskolorna själva.

Bifogad PDF med alla sökande masterstudenter höstterminen 2012 till Stockholms universitet uppdelat på länder.

Ytterligare information
För övergripande frågor kring universitetets internationella satsning kontakta Lena Gerholm, prorektor vid Stockholms universitet, tfn 08-16 22 60 , mobil 070-728 89 33, e-post prorektor@su.se

För frågor om antagningssiffror och statistik kontakta Peter Wretling, chef vid Sektionen för antagning och högskoleprov, tfn 08-16 34 21, mobil 070-549 67 84, e-post peter.wretling@su.se

Kategorier

Universitetet i huvudstaden – utbildning och forskning på högsta nivå där öppna sinnen möts och utvecklas. Universitetet deltar i regionala, nationella och internationella samarbeten, i debatt och i samhällsutveckling. Här är mer än 64 000 studenter och 5 000 medarbetare verksamma inom humaniora, juridik, naturvetenskap och samhällsvetenskap.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.