Fler nya studenter vid Stockholms universitet i höst

Antalet nya studenter vid Stockholms universitet fortsätter att öka. 22 500 personer erbjuds plats i höst, vilket är tre av fyra sökande. Utbildningarna till jurist, ekonom, psykolog och socionom är fortsättningsvis de mest sökta.

Nu är siffrorna klara från den andra antagningsuppgången för studier vid Stockholms universitet höstterminen 2010. 22 527 sökande erbjuds någon av de drygt 29 000 studieplatserna. Därmed är 77 procent av studieplatserna tillsatta.

De mest sökta utbildningarna är även denna gång Juristprogrammet, Civilekonomprogrammet, Psykologprogrammet, Socionomprogrammen, kandidatprogrammen i företagsekonomi samt Psykologi 1 som är en fristående kurs. Höga betyg eller goda resultat på högskoleprovet krävs för samtliga dessa utbildningar.

Institutionerna har nu ansvaret för den vidare antagningsprocessen. Den som är intresserad av att få veta om det fortfarande går att söka studieplatser på någon utbildning bör därför kontakta berörd institution direkt.

Kontaktperson: Kristina Dembrower, chef för Studentavdelningen
E-post kristina.dembrower@studadm.su.se

Antagningsstatistik för Stockholms universitet: www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=189

Regioner

Universitetet i huvudstaden – utbildning och forskning på högsta nivå där öppna sinnen möts och utvecklas. Universitetet deltar i regionala, nationella och internationella samarbeten, i debatt och i samhällsutveckling. Här är mer än 50 000 studenter och 6 000 medarbetare verksamma inom humaniora, juridik, naturvetenskap och samhällsvetenskap.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.